Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G1 X Mark III - test aparatu

18 grudnia 2017

5. Jakość obrazu JPEG

G1 X Mark III oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:
  • L – 6000×4000 Mpix,
  • M – 3984×2656 Mpix,
  • S1 – 2976×1984 Mpix,
  • S2 – 2400×1600 Mpix
oraz w następujących formatach:
  • RAW,
  • JPEG,
  • RAW + JPEG.
Poza formatem 3:2, w którym wykonana jest matryca, dostępne są inne współczynniki proporcji obrazu: 16:9, 4:1 oraz 1:1.

Mamy do wyboru również dwie jakości zdjęć JPEG (oprócz wielkości S2, gdzie wykonywać zdjęcia możemy tylko w pełnej jakości). W Canonie G1 X Mark III programiści udostępnili nam nowy sposób zarządzania jakością tworzenia plików JPEG. Służy temu „Styl obrazu”. Mamy do wyboru opcje:

  • automatyczne,
  • standard,
  • portrety,
  • krajobrazy,
  • szczegóły,
  • neutralny,
  • monochromatyczny,
  • użytkownika.
Style możemy regulować, korzystając z opcji:
  • ostrości, którą dostroimy przez regulację:
    • siły,
    • precyzji,
    • progu,
  • kontrastu,
  • nasycenia,
  • tonu koloru,
  • efektu filtru:
    • normalny obraz czarno-biały,
    • filtr żółty,
    • pomarańczowy,
    • czerwony,
    • zielony,
  • efektu tonalnego:
    • sepia,
    • niebieski,
    • purpurowy,
    • zielony.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

G1 X Mark III już przy najniższym parametrze odszumiania bardzo mocno ingeruje w pliki JPEG. Użycie wartości „normalne” i „wysokie” jest więc dyskusyjne.

Ostrość
0
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
3
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
7
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

Przy najniższej wartości wyostrzania Canon nie stosuje tego procederu. Dobrym wyborem wydaje się zatem środkowa nastawa.

Balans bieli

Aparat G1 X Mark III umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • miejsca zacienione,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • świetlówki H,
  • lampa błyskowa,
  • pod wodą,
  • według wzorca 1,
  • według wzorca 2,
  • skala barwowa do 9000K.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.68 102.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 9.81 109.2
Zachmurzenie Auto 5.29 102.7
Zachmurzenie Zachmurzenie 5.54 106.5
Żarówki Auto 21.3 135.2
Żarówki Żarówki 6.04 101.4
Żarówki 3000K 5.33 98.91
5500K Auto 6.01 113.4
5500K 5500K 8.02 118.3
Błysk Auto 6.55 90.75
Błysk Błysk 6.14 86.99

Generalnie, aparat całkiem nieźle radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, za wyjątkiem automatyki przy świetle żarowym – w momencie jednak, gdy zmienimy nastawę bieli na żarówki lub 3000K dostaniemy akceptowalny obraz. Nie oceniamy nastawy światło słoneczne, gdyż duży błąd być może wziął się z faktu, że ciężko było „zapolować” na pełne słońce w ostatnim czasie. Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są lekko przesycone, a wartość średnia ze wszystkich pomiarów wynosi 106%.

Szczegółowe pomiary przedstawiamy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: Lampa błyskowa
Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

Poziom szumu w plikach JPEG jest zadziwiająco mały i tylko dla ISO 25600 przekracza 2% – świadczy to o bardzo silnym odszumianiu aplikowanym przez producenta.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot G1 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Na pierwszy rzut oka widać, że wycinki z Canona są znacznie bardziej „mydlane” niż u konkurencji, co bezpośrednio wynika z braku stosowania wyostrzania przy minimalnej wartości tego parametru. Widać również, że to Canon, na równi z Lumixem, stosuje najmocniejsze odszumianie, przez co na wyższych czułościach zdjęcia są mniej szczegółowe, niż z aparatu Fujifilm. Ostatnią użyteczną wartością będzie ISO 12800, najwyższej czułości nie polecamy stosować.