Canon PowerShot G1 X Mark III - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- L – 6000×4000 Mpix,
- M – 3984×2656 Mpix,
- S1 – 2976×1984 Mpix,
- S2 – 2400×1600 Mpix
- RAW,
- JPEG,
- RAW + JPEG.
Mamy do wyboru również dwie jakości zdjęć JPEG (oprócz wielkości S2, gdzie wykonywać zdjęcia możemy tylko w pełnej jakości). W Canonie G1 X Mark III programiści udostępnili nam nowy sposób zarządzania jakością tworzenia plików JPEG. Służy temu „Styl obrazu”. Mamy do wyboru opcje:
- automatyczne,
- standard,
- portrety,
- krajobrazy,
- szczegóły,
- neutralny,
- monochromatyczny,
- użytkownika.
- ostrości, którą dostroimy przez regulację:
- siły,
- precyzji,
- progu,
- kontrastu,
- nasycenia,
- tonu koloru,
- efektu filtru:
- normalny obraz czarno-biały,
- filtr żółty,
- pomarańczowy,
- czerwony,
- zielony,
- efektu tonalnego:
- sepia,
- niebieski,
- purpurowy,
- zielony.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
G1 X Mark III już przy najniższym parametrze odszumiania bardzo mocno ingeruje w pliki JPEG. Użycie wartości „normalne” i „wysokie” jest więc dyskusyjne.
Ostrość 0 |
||
Ostrość 3 |
||
Ostrość 7 |
Przy najniższej wartości wyostrzania Canon nie stosuje tego procederu. Dobrym wyborem wydaje się zatem środkowa nastawa.
Balans bieli
Aparat G1 X Mark III umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- automatyczny,
- słoneczny dzień,
- miejsca zacienione,
- pochmurny dzień,
- żarówki,
- świetlówki,
- świetlówki H,
- lampa błyskowa,
- pod wodą,
- według wzorca 1,
- według wzorca 2,
- skala barwowa do 9000K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.68 | 102.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 9.81 | 109.2 |
Zachmurzenie | Auto | 5.29 | 102.7 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 5.54 | 106.5 |
Żarówki | Auto | 21.3 | 135.2 |
Żarówki | Żarówki | 6.04 | 101.4 |
Żarówki | 3000K | 5.33 | 98.91 |
5500K | Auto | 6.01 | 113.4 |
5500K | 5500K | 8.02 | 118.3 |
Błysk | Auto | 6.55 | 90.75 |
Błysk | Błysk | 6.14 | 86.99 |
Generalnie, aparat całkiem nieźle radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, za wyjątkiem automatyki przy świetle żarowym – w momencie jednak, gdy zmienimy nastawę bieli na żarówki lub 3000K dostaniemy akceptowalny obraz. Nie oceniamy nastawy światło słoneczne, gdyż duży błąd być może wziął się z faktu, że ciężko było „zapolować” na pełne słońce w ostatnim czasie. Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są lekko przesycone, a wartość średnia ze wszystkich pomiarów wynosi 106%.
Szczegółowe pomiary przedstawiamy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Poziom szumu w plikach JPEG jest zadziwiająco mały i tylko dla ISO 25600 przekracza 2% – świadczy to o bardzo silnym odszumianiu aplikowanym przez producenta.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Na pierwszy rzut oka widać, że wycinki z Canona są znacznie bardziej „mydlane” niż u konkurencji, co bezpośrednio wynika z braku stosowania wyostrzania przy minimalnej wartości tego parametru. Widać również, że to Canon, na równi z Lumixem, stosuje najmocniejsze odszumianie, przez co na wyższych czułościach zdjęcia są mniej szczegółowe, niż z aparatu Fujifilm. Ostatnią użyteczną wartością będzie ISO 12800, najwyższej czułości nie polecamy stosować.