Sony A7R III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówka,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę. Automatycznemu balansowi bieli można dodatkowo nadać profil: standardowy, priorytet bieli oraz priorytet nastroju.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.43 | 108.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.84 | 109 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.68 | 111.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 10.2 | 114.4 |
3000K | Auto (standardowy) | 20.9 | 132.5 |
3000K | Auto (nastrój) | 20.9 | 132.6 |
3000K | Auto (biały) | 20.9 | 132.5 |
3000K | Żarówka | 12.1 | 114.5 |
3000K | 3000K | 7.89 | 111.3 |
5500K | Auto | 6.33 | 123.1 |
5500K | 5500K | 9.66 | 126.1 |
Test aparatu przeprowadzany był zimą, gdy słońce znajduje się dość nisko nad horyzontem, a mimo to, wyniki błędów dC dla światła słonecznego stoją na rozsądnym poziomie. Dziwi dość słaby wynik dla wzorca „Pochmurny dzień”. W świetle sztucznym odwzorowanie kolorów także nie jest najlepsze. Automatyka przy lampach 5500 K spisuje się nieźle, natomiast w świetle żarowym – słabo. Błędy dC są bowiem bardzo wysokie, a zarazem identyczne, niezależnie którego profilu (standardowy, nastrój, biały) użyjemy.
Nasycenie barw w każdym przypadku wykracza ponad wzorcowe. Uwzględniając dodatkowe profile AutoWB (nastrój, biały) w całym teście wyniosło średnio ok. 120%, czyli dość dużo.