Sony A7R III - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W A7R III przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Zredukowano za to dostępną u poprzednika funkcję zwana wieloklatkową redukcją szumu. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7R III, dla ISO 12800 i 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
Rezultaty działania odszumiania możemy ocenić pozytywnie. Kolejne stopnie, oprócz szumu redukują co prawda detale, jednak ostareczny efekt jest naprawdę niezły. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7R III wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 5Ds R i Nikona D850. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
42-megapikselowa matryca w A7R III charakteryzuje się świetnym odwzorowaniem detali, co widać już na pierwszy rzut oka. Trzeba jednocześnie przyznać, że aparaty konkurencji wybrane do naszego zestawienia także imponują w tej kategorii. Poziom szumu na zdjęciach z bezlusterkowca Sony nie jest specjalnie wysoki, a obraz przy ISO 3200 prezentuje się naprawdę dobrze. Dla tej wartości nie zauważymy większych różnic pomiędzy Canonem, Nikonem czy Sony. Dopiero od ISO 12800 w A7R III obserwujemy nieco wyższy poziom szumu kolorowego niż w D850.
W stosunku do poprzednika, nowa Alpha wypada nieco lepiej, ale nie można tu mówić o znaczącej różnicy, przynajmniej w ocenie wizualnej.
Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.
Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 25600. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie. Należy jednak pamiętać, że ta i kolejna nastawa są jedynie programowe, stąd takie zachowanie nie dziwi nas specjalnie.
Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.
Dla nastawy ISO 6400 A7R III plasuje się pomiędzy Canonem a Nikonem. Szum w 5Ds R jest o 1/3 EV wyższy, a w D850 o 1/3 EV niższy niż w bezlusterkowcu Sony. Pentax K-1 z kolei szumi mniej o niecałe 1/2 EV od A7R III. Jak zatem widać, różnice pomiędzy wybranymi aparatami nie są duże.
Gdy zestawimy wyniki A7R III z poprzednikiem (nieujęte na tym wykresie) widać, że nowa Alpha radzi sobie lepiej o ok. 1 EV, co zgadza się z deklaracjami producenta.
Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Wróćmy jeszcze do funkcji Pixel Shift Multi Shooting, warto bowiem ocenić oferowaną przez nią jakość zdjęć. Na początek zobaczmy zestawienie wycinków wykonanych w formacie RAW w trybie standardowym (wywołanych dcraw) oraz kompozytowym (połączonych i zapisanych w Sony Imaging Edge).
ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
ISO 400 | |||
|
|||
|
|||
ISO 800 | |||
|
|||
|
|||
ISO 1600 | |||
|
|||
|
|||
ISO 3200 | |||
|
|||
|
|||
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
ISO 51200 | |||
|
|||
|
|||
ISO 102400 | |||
|
|||
|
Rezultaty działania funkcji Pixel Shift Multi Shooting można określić w zasadzie w samych superlatywach. Wycinki zdjęć są wybitnie ostre i szczegółowe. Nawet jeśli oprogramowanie producenta aplikuje dodatkowe wyostrzanie to, jak pokazaliśmy w rozdziale czwartym, nie jest ono zbyt mocne. Zniknęły też zakłócenia pojawiające się na druku rastrowym etykiety oliwy (prawy wycinek). Wyraźnie spadł również poziom zaszumienia obrazu, choć trudno wykluczyć działanie dodatkowych procesów odszumiających. Ostateczny efekt jest jednak imponujący.
Warto jednak pamiętać, że tryb ten nie nadaje się do wykonywania zdjęć obiektom przemieszczającym się, bowiem zobaczymy wówczas charakterystyczne artefakty. Przykładowe zdjęcia (kapliczki o zmierzchu) ilustrujące ten efekt zamieściliśmy w ostatnim rozdziale. Nie możemy też stosować oświetlenia błyskowego w tym trybie pracy.
Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na 24-bitowych TIFF-ów, wywołanych także w Imaging Edge.
Wygląd wykresu, a konkretnie identyczne wartości poszczególnych składowych szumu od ISO 1600, utwierdza nas w przekonaniu o stosowaniu odszumiania przez program Imaging Edge.
Na koniec, zobaczmy jeszcze wykres porównawczy składowej luminancji szumu dla trybu standardowego i Pixel Shift Multi Shooting.
Korzystając z funkcji Pixel Shift Multi Shooting możemy liczyć na niższy poziom szumu od 0.5 do 1 i 1/3 EV w zależności od wybranej czułości. Różnicę na korzyść zauważymy od ISO 3200, przy czym należy pamiętać o odszumianiu, aplikowanym przez Imaging Edge.
Darki
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R III na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |
Histogramy dla nastaw ISO 50–25600 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla nastaw programowych ich charakterystyka zmienia się, a dla ISO 102400 odchylenie standardowe przekracza średnią wartość sygnału.
Do wyglądu darków nie mamy większych zastrzeżeń. Niejednorodności w rozkładzie szumu są niewielkie, nie zauważamy także objawów bandingu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 511 | 2.455 |
100 | 511 | 2.807 |
200 | 511 | 3.87 |
400 | 509 | 8.61 |
800 | 511 | 13.99 |
1600 | 510 | 22.11 |
3200 | 511 | 38.2 |
6400 | 510 | 68.79 |
12800 | 511 | 166.21 |
25600 | 507 | 277.43 |
51200 | 550 | 435.5 |
102400 | 719 | 764.84 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |