Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-1 II - test aparatu

Pentax K-1 II
31 maja 2018

1. Wstęp

Od premiery pierwszej pełnoklatkowej lustrzanki Pentaksa, K-1, minęły równo dwa lata. Jak widać na przykładzie (zwłaszcza bezlusterkowej) konkurencji, taki czas wydaje się idealnym, by móc dopracować pewne niedociągnięcia oraz zaimplementować najnowsze rozwiązania. Nie dziwi więc, że wielu oczekiwało po nowej iteracji K-1 zmian w kwestii użytkowej czy obrazowej. Lutowa premiera mogła zatem być przyczyną zdziwienia – w aparacie nie zmieniono wiele. Nie jest to oczywiście nic nowego na rynku fotograficznym, ale dotychczas takie zachowanie miało miejsce raczej w segmentach entry-level, a nie przy flagowcach danego producenta.

Pentax K-1 II - Wstęp

Warto oczywiście podkreślić, że K-1 był udanym aparatem, który oferował bardzo dobrą jakość zdjęć oraz kilka innowacyjnych, nieznanych w innych systemach rozwiązań. Jednak już w 2016 roku 33-punktowy moduł autofokusa nie był w aparacie flagowym powodem do dumy. Co zatem możena powiedzieć o identycznym w 2018? Wydaje się, że to właśnie brak usprawnień w tej kategorii jest największą bolączką nowej odsłony K-1. Również, w obecnych czasach, tryb wideo wydaje się już nie tylko dodatkiem, ale pełnoprawną, obok funkcji robienia zdjęć, funkcją współczesnej lustrzanki. Tym bardziej szkoda, że i w tej kategorii Pentax nie zdecydował się na jakiekolwiek usprawnienia.


----- R E K L A M A -----

Oczywiście są pewne nowości względem modelu K-1. Najbardziej obiecującym wydaje się dynamiczny tryb Pixel Shift Resolution, który pozwalać ma na wykonywanie bardziej szczegółowych i lepiej oddających barwy zdjęć bez konieczności używania statywu. Rozszerzono również zakres ISO, w jakim może pracować aparat. Dostaliśmy zatem czułości ISO 409600 oraz ISO 819200.

Pentax K-1 II - Wstęp

Warto również wspomnieć, że posiadacze K-1, którzy nie mają w planach kupować nowego aparatu, mogą, za opłatą równą 500 euro, dokonać aktualizacji swojego aparatu do wersji II. Taka usługa polega na wymianie płyty głównej aparatu, w rezultacie czego rozszerzeniu ulega zakres czułości ISO, poprawie wydajność autofokusa oraz dodana jest funkcja dynamicznego trybu Pixel Shift Resolution.

Czy nowy aparat oferuje coś więcej w jakości obrazowania, niż K-1? Jak sprawdza się nowy tryb zdjęć wysokiej rozdzielczości? Na te pytania być może uda nam się odpowiedzieć w toku niniejszego testu.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Aparat do testu wypożyczyła firma Ricoh, za co serdecznie dziękujemy.

Porównanie specyfikacji Pentaksa K-1 II oraz przykładowych lustrzanek konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Pentax
Model K-1 II
Data premiery 2018-02-22
Liczba pikseli 36.4 Mpix
Dostępne rozdzielczości Format 35 mm:
• 7360x4912 (RAW, JPEG)
• 5760x3840 (JPEG)
• 4224x2816 (JPEG)
• 1920x1280 (JPEG)
Format APS-C:
• 4800x3200 (RAW, JPEG)
• 4224x2816 (JPEG)
• 3456x2304 (JPEG)
• 1920x1280 (JPEG)
Matryca 35.9 x 24.0 (FF) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 36.77 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy DR II
• Aparat z usuniętym dolnoprzepustowym filtrem antyaliasingowym. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej rozdzielczości. Aparat obarczony większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów. Możliwość włączenia funkcji symulującej działania filtru antyaliasingowego (poprzez mikro drgania matrycy).
Procesor obrazu PRIME IV
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0),
RAW (14bit), JPEG+RAW,
RAW skompresowany - pliki .PEF,
RAW nieskompresowany - pliki .DNG,
Rodzaje JPEG: Best/Better/Good
• Filmy: MPEG-4 AVC/H.264 (MOV)
Zakres ISO Auto, 100 - 819200 ISO w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Migawka Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie ostrości,
30 s - 1/8000 s, z krokiem co 1/3 lub 1/2 EV, Bulb
żywotność 300.000 zdjęć
Konstrukcja obiektywu Bagnet Pentax KAF 2,
Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax KAF 3, KAF2, KAF, KA oraz K (z ograniczeniami), obsługa obiektywów z silnikami SDM
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD 60i/50i)
• 1920 x 1080 pix (Full HD 30p/25p/24p)
• 1280 x 720 pix (HD, 60p/50p)
• Film poklatkowy (z funkcją HDR, 4K/FullHD/HD)
Długość filmów ograniczona do 25 min
Wbudowany mikrofon stereo
Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo
Sterowanie poziomem nagrywanego dźwięku
Opcja niwelowania hałasu wywołanego przez wiatr
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, system SAFOX 12
33-punktowy (25 punktów krzyżowych)
• Obszary AF: automatyczny wybór z 33 punktów, wybór strefy, poszerzony obszar (S, M, L), ręczny wybór, punktowy
• Tryby AF: Pojedynczy (AF-S), Ciągły (AF-C), Manualny (MF)
• Zakres detekcji: od -3 do 18 EV (ISO 100)
• Asysta AF: wbudowana dioda LED
Pomiar światła TTL, w oparciu o czujnik RGB 86.000 pikseli
Tryby pomiaru:
• matrycowy,
• centralnie ważony,
• punktowy
Zakres pomiaru: od -3 do 20 EV (dla ISO100, 50mm f/1.4)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Multi Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE
• Ustawienia własne wg wzorca (do 3 ustawień),
• Ręczne ustawienie temperatury w Kelvinach (pamięć 3 ustawień),
• Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek
Tryby HDR (High Dynamic Range)
Możliwość wielokrotnej ekspozycji (od 2 do 2000 zdjęć)
Programy Auto, Program (P), Priorytet czułości (Sv), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Priorytet migawki i przysłony (TAv), Manualny (M), Bulb (B), Flash X-Sync, Własny użytkownika (USER 1-5)
• Filtry cyfrowe: Wybrany kolor, Zastąpiony kolor, Aparat zabawka, Retro, Wysoki kontrast, Cieniowanie, Odwrócony kolor, Jednobarwny pogrubiony, Czarno-biały pogrubiony
Zdjęcia seryjne Format 35 mm:
• 4.4 kl.s, (H) JPEG 70 zdjęć, RAW 17 zdjęć
• 3.0 kl.s, (M) JPEG 100 zdjęć, RAW: 20 zdjęć
• 0.7 kl.s, (L) JPEG 100 zdjęć, RAW 100 zdjęć
APS-C:
• 6.4 kl.s, (H) JPEG 100 zdjęć, RAW 50 zdjęć
• 3.0 kl.s, (M) JPEG 100 zdjęć, RAW 70 zdjęć
• 1.0 kl.s, (L) JPEG 100 zdjęć, RAW 100 zdjęć
Lampa błyskowa Brak wbudowanej, obsługa zewnętrznej lampy
• Synchronizacja do 1/200s
• Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV
• Tryby pracy: Auto Flash wył., Auto Flash + Redukcja efektu czerwonych oczu, Flash wł., Flash wł. + Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z długimi czasami migawki + Redukcja efektu czerwonych oczu, P-TTL, Synchronizacja contrast-control, Tryb High-speed, Tryb błysku bezprzewodowego
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 12s
Karta pamięci Dwa gniazda dla kart typu Secure Digital SDXC UHS-1
LCD • Główny: uchylny, 3.2 calowy, kolorowy TFT LCD, 1.037.000 punktów
powłoki AR, regulacja jasności, nasycenia i kolorów
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
• Pomocniczy: monochromatyczny.
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie: 0.70x, pokrycie: ok. 100% kadru, korekcja dioptrii: od -3.5 m do +1.2 m, punkt oczny: 21.7 mm od środka soczewki, matówka wymienna Natural-Brite-Matte III
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 2.0 (mikro-B), wyjście zdalnego sterowania, wejście zasilania DC, złącze X-synch, wyjście HDMI typu D, wejście mikrofonu stereo, wyjście słuchawek
• Moduł GPS
• Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy D-LI90P (wydajność ok. 670 zdjęć)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC167
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy, ładowarka, kabel AC, pasek, zaślepka wizjera, zaślepka złącza hot-shoe, zaślepka bagnetu, zaślepka gniazda gripa, oprogramowanie
Waga 925 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 1010 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 136.5 mm x 110 mm x 85.5 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Korpus wykonany ze stopów magnezu i stali nierdzewnej, uszczelniony (87 uszczelnień), odporny na pył i trudne warunki atmosferyczne oraz temperaturę do -10 stopni C.
System Shake Reduction II (stabilizacja obrazu) o wydajności do 5 EV
Polskie menu.
Technologia Pixel Shift Resolution System II (polega na wykonaniu czterech ekspozycji, składanych potem w jedno zdjęcie), dodatkowe tryby: Dynamic Pixel Shift Resolution (możliwość robienia zdjęć "z ręki") oraz Motion Correction function (wykrywanie poruszających się obiektów podczas robienia zdjęć w trybie seryjnym).
Funkcja elektronicznej poziomicy.
Funkcja ASTRO TRACER.
System Real-Time Scene Analysis (analiza sceny w czasie rzeczywistym).
Diody LED umieszczone w czterech istotnych miejscach body aparatu.


Poprzedni rozdział