Pentax K-1 II - test aparatu
4. Rozdzielczość
Testowany Pentax posiada pełnoprawną funkcję wstępnego podnoszenia lustra (MLU). Znajduje się ona pośród trybów pracy migawki, czyli w łatwo dostępnym i intuicyjnym miejscu. Można korzystać z niej wyzwalając aparat spustem migawki, wężykiem zdalnego sterowania lub pilotem bezprzewodowym.
Na uwagę zasługuje także funkcja redukcji efektu mory. System opracowano, aby zminimalizować występowanie tego niekorzystnego zjawiska. Może ono powstawać, gdy aparat nie posiada filtra antyaliasingowego, a na naszych zdjęciach znajdują się drobne, powtarzające się wzory. Inżynierowie Pentaksa wykorzystali do tego celu stabilizowany moduł matrycy, który za pomocą mikrodrgań ma zasymulować efekt działania filtra AA. Funkcja ta może pracować w trzech wariantach: optymalna rozdzielczość, jakość (brak efektu mory) i wyłączona. Jej działanie sprawdziliśmy m.in. w teście Pentaksa K-3.
Rozdzielczość układu jako całości
Używając plików JPEG z wyostrzaniem ustawionym na najmniejszą możliwą wartość, wyznaczyliśmy rozdzielczość (MTF50) układu aparat plus obiektyw, obliczając ją w programie Imatest. Wartości wyrażone w liniach na wysokość obrazu pozwalają na porównanie z analogicznymi wykresami dla aparatów kompaktowych oraz ocenę stopnia wyostrzania zastosowanego przez producenta. Zdjęcia pomiarowe zostały wykonane z obiektywem Sigma A 35 mm f/1.4.
Rozdzielczość matrycy
Rozdzielczość matrycy (a dokładniej rzecz biorąc rozdzielczość układu matryca plus odcięty od wpływu aberracji optycznych dobrej klasy obiektyw) wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Zdjęcia wykonaliśmy przy użyciu Sigmy A 35 mm f/1.4. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.
Analizując powyższy wykres możemy zauważyć, że najmniej „upakowany” Pentax daje najniższą wartość funkcji MTF wyrażonej w liniach na milimetr. Z D850 oraz A7R III przegrywa o niecałe 10 lpmm. Rezultaty testowanego aparatu są tożsame (w granicach błędów pomiarowych) do wyników pierwszej wersji K-1. Zdolność rozdzielczą matrycy K-1 Mark II musimy zatem ocenić pozytywnie.
Upewnijmy się jeszcze, że zdjęcia nie są poddawane procesowi wyostrzania. W tym celu przedstawiamy przebiegi czerni i bieli (górny wykres) oraz kształt funkcji MTF (dolny wykres).
Pixel Shift Resolution
Podobnie jak poprzednik, K-1 II wyposażony został w funkcję Pixel Shift Resolution. Warto tu zaznaczyć, że Pentax był jedną z pierwszych firm, która zaczęła stosować przesunięcie o jeden piksel w celu polepszenia rozdzielczości dzięki uniknięciu demozaikowania. Aktualnie na rynku spotkamy się z aparatami Olympusa, Sony, Panasonika oraz Hasseblada, które również wykorzystują tę funkcjonalność. Pentax to wciąż jedyna firma, która zaimplementowała tryb Hi Res, wykorzystujący stablilizację matrycy, w lustrzance.Warto podkreślić obecność opcji Motion Correct, która służy do niwelowania artefaktów powstałych na skutek przesunięcia fotografowanych obiektów w trakcie czterech ekspozycji. Jak widać na załączonych przykładach, funkcja ta działa poprawnie, likwidując większość niechcianych artefaktów.
Zdjęcie bez korekty ruchu |
Zdjęcie z korektą ruchu |
Domyślnie, tryb ten służy do stosowania przy użyciu statywu. W K-1 Mark II pojawiła się jednak opcja wykorzystania przesunięcia pikseli przy fotografiach wykonywanych z ręki. Poniżej przedstawiamy wykres wygenerowany dla trzech serii zdjęć JPEG: standardowej, z wykorzystaniem trybu Hi Res oraz z wykorzystaniem trybu Hi Res przy aktywnej opcji fotografowania z ręki. Warto zaznaczyć, że aparat zamocowany był na statywie, a złożenie pojedynczego zdjęcia w ostatnim trybie zajmuje około 15 sekund.
Widzimy, że najlepszą szczegółowością charakteryzują się zdjęcia wykonane w trybie Hi Res. Zarówno tryb standardowy, jak i Hi Res z ręki ustępują mu o przeszło 1000 linii na wysokość obrazu dla przysłony f/4. Zysk ze stosowania trybu Hi Res przy fotografowaniu z ręki jest, względem standardowych fotografii, minimalny.
Zbadaliśmy również jakość obrazu RAW, pliki wykonane w trybie Pixel Shift Resolution wywołując oprogramowaniem producenta Digital Camera Utility 5, a także programem dcraw (w tym wypadku traktowane są one jako pojedyncze zdjęcie, bowiem dcraw nie potrafi wywołać poprawnie czterech zdjęć „zaszytych” w jedno – ta seria oznaczona jest jako „zwykłe”). Rezultaty obliczeń przedstawiamy poniżej.
Zauważymy, że najlepszą szczegółowością prezentować się będą zdjęcia wykonane w trybie Pixel Shift Resolution. Przewaga nad zwykłymi zdjęciami wynosi prawie 5 lpmm dla przysłony f/5.6. Ponownie, zysk ze stosowania trybu Pixel Shift w trybie zdjęć z ręki jest minimalny.
Warto podkreślić, że na przebiegach funkcji MTF zdjęć wykonanych w trybie Pixel Shift Resolution nie da się zauważyć oznak świadczących o wyostrzaniu zdjęć.