Pentax K-1 II - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- format 35 mm (pełna klatka):
- L – 7360×4912 pix (36M),
- M – 5760×3840 pix (22M),
- S – 4224×2816 pix (12M),
- XS – 1920×1280 pix (2M),
- format APS-C:
- L – 4800×3200 pix (15M),
- M – 4224×2816 pix (12M),
- S – 3456×2304 pix (8M),
- XS – 1920×1280 pix (2M).
Przycisk kierunkowy „w prawo” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 13 trybów: Automatyczny wybór, Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Nasycone, Blady, Płaskie, Pomijanie wybielania, Film odwracalny, Monochromatyczny oraz Krosowanie. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości lub tonowania (jasne/ciemne). Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z lustrzanek Nikon D850 oraz Sony A7R III. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Wycinki z K-1 II prezentują się bardzo dobrze. Do szczegółowości na niskich czułościach nie mamy zastrzeżeń, a algorytmy odszumiania, kompensujące szum kolorowy, sprawiają, że na wysokich wartościach ISO obraz wciąż wydaje się zadowalający. Zdjęcia zachowują wysoką jakość do około ISO 6400, a granicą używalności wydaje się być nastawa 25600.
W porównaniu do konkurentów, zdjęcia z K-1 II są nieco mniej szczegółowe. Przoduje tutaj A7R III, należy jednak pamiętać, że zdjęcia JPEG z tego aparatu są wyostrzane, co zaburza nieco możliwość bezpośredniego porównania. Pod względem szumu wydaje się natomiast, że najczystszy obraz generuje właśnie Pentax.
Jak pisaliśmy w poprzednim rozdziale, K-1 II posiada tryb Pixel Shift Resolution oraz jego dynamiczną wersję. Poniżej przedstawiamy porównanie wycinków standardowych oraz wykonanych w tych trybach.
ISO 100 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 1600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 3200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 6400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 12800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 25600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 51200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 102400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 204800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 409600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
DynamicznyPixel Shift Resolution |
|||
ISO 819200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
Zdecydowanie szczegółowością wyróżniają się wycinki wykonane w trybie Pixel Shift Resolution. Ustępują im zdjęcia wykonane w trybie zwykłym, a także w trybie Pixel Shift Resolution w trybie zdjęć w ręki. Pomiędzy dwoma ostatnimi różnica uwidocznia się tak naprawdę na wyższych czułościach, gdzie na prowadzenie wychodzą wycinki w trybie z przesunięciem pikseli, zarówno pod względem szczegółowości, jak i zaszumienia. Wynika to najpewniej z uśredniania czterech zdjęć.
Nie zmienia to faktu, że wycinkami w trybie Pixel Shift Resolution wykonanych w trybie z ręki jesteśmy nieco zawiedzeni – znacznie ustępują one pełnoprawnemu trybowi Pixel Shift Resolution.
Wyostrzanie
W Pentaksie K-1 II skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępne są dwie metody uwydatniania obrazu: „precyzyjna ostrość” oraz „wysoka ostrość” (oznaczone literami odpowiednio „F” i „EX” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym.
Pentax K-1 II, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Najlepiej prezentuje się naszym zdaniem nastawa 0. Przy +4 obraz jest już wyraźnie przeostrzony i nie wygląda dobrze w zbliżeniu.
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2, HDR 3 oraz HDR ADV, które różnią się sposobem obróbki obrazu. W każdym przypadku możemy również określić różnicę ekspozycji kolejno wykonywanych klatek: ±1, ±2 lub ±3 EV. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać przy wykorzystaniu dwóch dodatkowych funkcji: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwszą możemy tylko włączyć lub ustawić w trybie auto. Druga natomiast poza opcją automatyczną oferuje dodatkowo trzy stopnie intensywnosci efektu. Poniżej przedstawiamy przykłady działania funkcji HDR dla różnych ustawień ich opcji.
Filtry efektowe
W menu K-1 II mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów (czerwony, fioletowy, niebieski, seledynowy, zielony, żółty), pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres wyodrębnionego koloru w 5-stopniowej skali; dodatkowo ustawienie tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy),
- zastąp kolor – zastępowanie jednego koloru innym; do wyboru 6 kolorów (wybór jak wyżej), zarówno w zakresie oryginalnego i nowego koloru; mamy także 5-stopniową skalę intensywności koloru,
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni (oraz ich wyłączenia) i rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- cieniowanie – wybór jednego spośród 4 kształtów cienia (prostokątny poziomy i pionowy, kolisty, zaokrąglony prostokąt) oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
- odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
- uwypuklenie jednego koloru – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z dodatkowo uwypuklonym pojedynczym kolorem (z 6 do wyboru),
- uwypuklony monochromatyczny – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z możliwością regulacji intensywności kontrastu w 3-stopniowej skali.
Uwypuklenie monochromatyczne |
|
Uwypuklenie jednego koloru |
|
Odwróć kolor |
|
Cieniowanie |
|
Wysoki kontrast |
|
Retro |
|
Aparat dziecinny |
|
Zastąp kolor |
|
Ekstrakcja koloru |
|