Fujifilm X-A5 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
X-A5 i poprzednik – to praktycznie bliźniacze kostrukcje. Oba aparaty należą do grupy stosunkowo niewielkich bezlusterkowców, pozbawionych wyraźnie zarysowanej rękojeści. Chwyt wspomagany jest jedynie przez wybrzuszenie na przedniej ściance oraz wypustkę pod kciuk na tylnej. Widoczna na zdjęciu okleina w kolorze czarnym to twarde tworzywo sztuczne o fakturze skóry, charakteryzujące się niezłą przyczepnością. Górny i przedni panel obudowy wykonano z metalu, natomiast resztę z plastiku. Do jakości spasowania aparatu nie mamy większych zastrzeżeń – pewne luzy można zauważyć przy klapce baterii, co w tej klasie urządzeń nie jest rzadkością. Nie ma oczywiście mowy o obecności uszczelnień.
Zasilanie i złącza
Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-W126S i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w odpowiedniej ładowarce BC-W126 lub poprzez dołączony do zestawu adapter podłączany do aparatu za pomocą Mikro USB i trwa około 2.5 godziny. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie 450 zdjęć. Podczas testów bez trudu udawało się nam uzyskać deklarowany wynik. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.Zdjęcia i filmy zapisywane są na kartach SD/SDHC/SDXC. Gniazdo karty pamięci i komora baterii znajdują się na spodzie korpusu.
Na prawej ściance znajdziemy dwa złącza komunikacyjne:
- wyjście HDMI,
- gniazdo Mikro USB 2.0 oraz wejście na elektroniczny wężyk RR-90.
Przyciski
W X-A5, nie wiedzieć czemu, usunięto przełącznik trybu pracy AF (pojedynczy, ciągły, ostrość manualna). Poza tym, zmiany w zakresie elementów sterujących są kosmetyczne. Spójrzmy na górny panel.- P – tryb automatycznego doboru ekspozycji,
- S – tryb preselekcji migawki,
- A – tryb preselekcji przysłony,
- M – tryb manualny,
- automatyczna panorama,
- Tryb noc,
- Tryb sport,
- Tryb krajobraz,
- Tryb portret (z efektem wygładzania skóry),
- SP – tryby tematyczne,
- ADV – filtry cyfrowe,
- Advanced SR Auto – tryb pełnej automatyki z rozpoznawaniem fotografowanej sceny.
- podgląd głębi ostrości,
- czułość ISO,
- samowyzwalacz,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- zakres dynamiczny,
- symulacja filmu,
- fotometria,
- dotknij i powiększ,
- ustawienie AE bracketingu,
- blokada AE,
- blokada AF-L,
- blokada AE/AF,
- natychmiastowy AF,
- tryb AF,
- tryb pól ostrości,
- obszar ostrości,
- typ wyzwalacza (zdjęcia 4K),
- tryb lampy błyskowej,
- korekcja błysku,
- tryb filmu,
- wykrywanie twarzy/oczu,
- RAW,
- Wi-Fi,
- automatyczny trasfer obrazu,
- Bluetooth,
- typ migawki,
- podgląd naświetlenia w manualu,
- podgląd efektu zdjęcia.
Zerknijmy na tylną ściankę aparatu:
Nieco niżej znajduje się wybierak wielokierunkowy. Oprócz roli nawigacyjnej poszczególne przyciski mają następujące funkcje:
- w górę – wybór pola AF lub kasowanie zdjęć w trybie odtwarzania,
- w dół – tryb migawki (zdjęcia seryjne, 4K, opcje bracketingu itd.),
- w lewo – samowyzwalacz (2 sekundy, 10 sekund, wyzwalanie przy uśmiechu, wyzwalanie przy dwóch osobach, wyzwalanie przy grupie osób,
- w prawo – WB – balans bieli.
Pośrodku wspomnianych przycisków znajduje się przycisk MENU/OK. Służy on do uruchamiania menu głównego oraz do zatwierdzania wybranych ustawień. Na samym dole odnajdziemy jeszcze dwa guziki. DISP/BACK – wykorzystywany jest do zmiany informacji widocznych na ekranie LCD, a podczas używania menu aparatu służy jako przycisk wstecz. Obok niego zlokalizowano guzik Q, który uruchamia podręczne menu (Quick Menu).
Suwak uruchamiający lampę błyskową znajduje się na lewej ściance.
Na przedniej ściance odnajdziemy tylko guzik zwolnienia blokady obiektywu.
Menu
Układ menu w X-A5 jest taki sam jak w starszych bezlusterkowcach Fujifilm. Podzielono je na dwie części, pierwsza jest zgodna z aktualnym trybem pracy (fotografowanie/odtwarzanie), a druga służy konfiguracji aparatu. Poszczególne opcje umieszczone są w kilku zakładkach w sposób niewymagający przewijania.Menu fotografowania
Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu. Wszystkie możliwe parametry, jakie możemy umieścić na siatce 4×4 prezentują się następująco.
- ISO,
- Zakres dynamiczny,
- Balans bieli,
- Redukcja zakłóceń,
- Rozmiar zdjęcia,
- Jakość zdjęcia,
- Symulacja filmu,
- Podświetl ton,
- Przyciemnij ton,
- Kolor,
- Wyostrzenie,
- Samowyzwalacz,
- Ustawienia wykrywania twarzy/ oczu,
- Fotometria,
- Tryb AF,
- Tryb ostrości (pola AF),
- Tryb lampy błyskowej,
- Korekcja błysku,
- Tryb stabilizacji obrazu,
- Wspomaganie MF,
- Tryb filmu,
- Czułość ISO filmowania,
- Regulacja poziomu mikrofonu,
- Dźwięk i lampa,
- Jasność LCD,
- Kolor LCD,
- Typ migawki,
- Brak.
Wyświetlacz
Dzięki umieszczeniu ekranu na wysuwanych szynach, po odchyleniu go o 180 stopni w górę zapewniona jest 100% widoczność obrazu przez niego wyświetlanego, co docenią miłośnicy selfie. Po ustawieniu ekranu pionowo, widok interfejsu jest automatycznie obracany. Do dyspozycji jest 11-stopniowa skala jasności oraz nasycenia kolorów (od −5 do +5), przy czym wartością standardową jest 0.
Jakość wyświetlanego obrazu stoi na dobrym poziomie. Nie mamy zastrzeżeń do odwzorowania kolorów czy szczegółowości podglądu. W słoneczny dzień musimy jednak maksymalnie rozjaśnić ekran, by zachować czytelność obrazu.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- informacje włączone (obecność poszczególnych ikon regulowana przez użytkownika),
- brak informacji.
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- standardowy,
- brak informacji,
- informacje włączone 1 (histogram luminancji),
- informacje włączone 2,
- ulubione.
Zdjęcia można powiększać skokowo lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10) za pomocą tylnego pokrętła. Jego wciśnięcie z kolei uruchamia przybliżenie 100%. Za pomocą górnego pokrętła można z kolei przewijać zdjęcia w powiększeniu.
Filmowanie
X-A5 nie ma odrębnego trybu filmowania, a nagrywanie rozpoczyna się po wciśnięciu czerwonego przycisku umieszczonego na tylnym panelu aparatu. Długość pojedynczego nagrania w rozdzielczości 4K jest ograniczona do 5 minut, w Full HD do 14 minut, a HD – 27 minut. Przewidziano także nagrywanie filmów slow-motion (HD). Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:- 4K (3840×2160 pix): 15p,
- Full HD (1920×1080 pix): 59.94p, 50p, 24p, 23.98p,
- HD (1280×720 pix): 59.94p, 50p, 24p, 23.98p.
Filmy slow-motion nagrywane są przy 100 kl/s, a wartości spowolnienia są następujące:
- 1.6x – 59.94p,
- 2x – 50p,
- 3.3x – 29.97p,
- 4x – 25p.
Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) pozostawia trochę do życzenia, bowiem ustawianie ostrości trwa dość długo, a często jest mało skuteczne. Pewnym rozwiązaniem jest wymuszenie działania AF za pomocą spustu migawki, zaobserwujemy jednak efekt „pompowania” obiektywu szukającego ostrości (bardziej zauważalny dla obiektywu XF 35 mm f/1.4 R niż XC 15–45 f/3.5–5.6 OIS PZ).
W trybie manualnej ostrości nie uzyskamy wspomagania w postaci focus-peakingu czy możliwości powiększenia obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Należy jeszcze przypomnieć o dostępnym złączu zewnętrznego mikrofonu.
Filmy naszym zdaniem nie zachwycają jakością. Szczegółowość pozostawia trochę do życzenia, ponadto łatwo zauważyć morę oraz aliasing.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem.
- film 1 – H.264 4K 3840×2160 pix 15p, 169 MB,
- film 2 – H.264 1920×1080 pix 50p, 68 MB,
- film 3 – H.264 1920×1080 pix 50p, 30 MB,
- film 4 – H.264 1920×1080 pix 50p, 79 MB,
- film 5 – H.264 1920×1080 pix 24p, 77 MB,
- film 6 – H.264 1920×1080 pix 50p, 59 MB, symulacja filmu: Classic Chrome,
- film 7 – H.264 1920×1080 pix 50p, 68 MB, symulacja filmu: czarno-biały,
- film 8 – H.264 1920×1080 pix 50p, 50 MB,
- film 9 – H.264 1920×1080 pix 50p, 59 MB,
- film 10 – H.264 1920×1080 pix 50p, 68 MB, praca autofokusa (ustawiany dotykowo),
- film 11 – H.264 1280×720 pix 50p, 30 MB,
- film 12 – H.264 1280×720 pix 25p, 16 MB, film spowolniony 4x,
- film 13 – H.264 1280×720 pix 50p, 30 MB, film spowolniony 2x,
- film 14 – H.264 1920×1080 pix 50p, 36 MB, stabilizacja elektroniczna wyłączona,
- film 15 – H.264 1920×1080 pix 50p, 50 MB, stabilizacja elektroniczna włączona.
Wizjer
X-A5, podobnie jak poprzednik, nie został wyposażony w wizjer.