Fujifilm X-A5 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.53 | 113 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.65 | 114.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 8.31 | 108.9 |
Pochmurny dzień | Chmury | 6.7 | 106.2 |
3000K | Auto | 23.5 | 138.6 |
3000K | Żarówki | 10.7 | 107.7 |
3000K | 3000K | 9.99 | 107.3 |
5500K | Auto | 6.88 | 117.3 |
5500K | 5300K | 8.36 | 121.8 |
Błysk | Auto | 7.68 | 110.5 |
Wyniki testu balansu bieli nie zachwycają. Przy świetle naturalnym i błyskowym obserwujemy zazwyczaj stosunkowo niskie błędy dC, rzędu 4 czy 5. W wypadku X-A5 te nie są niższe od 6, a dla większości pomiarów przekraczają 8. Tradycyjnie największy błąd i wyraźnie ciepłe zabarwienie mamy dla światła żarowego i automatycznego balansu bieli.
Nasycenie barw na każdym testowym zdjęciu wykraczało ponad wzorcowe i średnio w teście wyniosło prawie 115%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.