Panasonic Lumix DMC-GX9 - test aparatu
5. Balans bieli
- Awb – automatyczny balans bieli,
- Awbc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.39 | 108.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.3 | 108.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.65 | 110.5 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.08 | 110.5 |
3000K | Auto (Awb) | 18.9 | 129.5 |
3000K | Auto (Awbc) | 19 | 129.2 |
3000K | Żarówki | 5.89 | 107.3 |
3000K | 3000K | 6.3 | 106.8 |
5500K | Auto | 8.46 | 123.8 |
5500K | 5500K | 8.37 | 123.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.56 | 101.8 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.47 | 102.3 |
W większości przypadków wyniki balansu bieli utrzymują się na rozsądnym poziomie. W świetle naturalnym i błyskowym błędy są niskie, a także przy żarówkach, gdy zastosujemy odpowiedni wzorzec lub ustawimy właściwą temperaturę barwową. Automatyka nie spisała się zbyt dobrze, bowiem na zdjęciu widzimy wyraźnie ciepłą dominantę. Włączenie opcji „zachowania zimnej kolorystyki” nie poprawiło sytuacji.
Nasycenie w każdym z naszych pomiarów przekracza wartość wzorcową. Większą tendencję do przesycania barw widać w świetle sztucznym, przy zastosowaniu automatyki. Średnia odchyłka wyniosła 14%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.