Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX9 - test aparatu

26 czerwca 2018
Maciej Latałło Komentarze: 61

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy tradycyjnie wykres pokazujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Liczne załamania oraz porównywalne wartości dla poszczególnych składowych (głównie R, G i Y) świadczą o działającym odszumianiu. Ustawienia „–5” nie można zatem traktować jako braku redukcji szumu. Zmierzony poziom zakłóceń nie jest wysoki, skoro nawet przy ISO 25600 nie osiąga on 2.5%.

Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW

Panasonic GX9 umożliwia kontrolę intensywności procesu odszumiania w dość szerokim zakresie. Do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę, a zawiera się ona pomiędzy −5 a +5, ze skokiem jednostkowym. Poniżej prezentujemy wycinki naszej scenki testowej wykonane na czułościach ISO 6400 i 12800 z różnymi stopniami redukcji zakłóceń. Poza minimalnym (−5) i maksymalnym (+5) poziomem odszumiania, prezentujemy również poziom pośredni (0).


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW

Odszumianie na najniższym poziomie jest łatwo zauważalne. Widać, że kolejne stopnie przynoszą zauważalną zmianę w postaci coraz „gładszego” obrazu, co jednak siłą rzeczy odbija się na utracie detali.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z GX9 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-E3 oraz Olympusem E-M10 Mark III.

Szczegółowość zdjęć w formacie RAW na niskich czułościach nie budzi zastrzeżeń. GX9 wypada nieco lepiej od E-M10 Mark III, aczkolwiek ustępuje w niewielkim stopniu X-E3. Widać jednak, że szum na zdjęciach z Panasonika ma bardziej destrukcyjny wpływ na obraz, niż u konkurencji. ISO 3200 jest w tej sytuacji najwyższą użyteczną nastawą.

Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu wykresu nie mamy zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum rośnie wykładniczo i nie widzimy niepokojących załamań. Dodatkowo, poszczególne składowe szumu są wyraźnie oddzielone. Nic zatem nie wskazuje na to, by surowe pliki były odszumiane. Przejdźmy więc teraz do porównania składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech innych aparatów. Odpowiedni wykres prezentujemy poniżej.

Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW

Powyższy wykres w gruncie rzeczy potwierdza nasze obserwacje poczynione na podstawie analizy wycinków zdjęć. Wśród aparatów wybranych do powyższego zestawienia, Lumix GX9 charakteryzuje się niestety najwyższym poziomem szumu. Dla ISO 6400 ustępuje on Sony A6300 o ponad 1 EV (warto zwrócić uwagę na odszumianie w tym aparacie), a Olympusowi o ok. 2/3 EV. Najlepiej wypada aparat Fujifilm, którego przewaga nad GX9 to prawie 2 EV.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 12-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku GX9 zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

100 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW

Histogramom dość daleko do kształtu rozkładu Poissona. Do ISO 3200 sytuacja wygląda nieźle, bowiem otrzymane rozkłady są dobrze odseparowane od zera. Od ISO 12800 maksimum wypada w zerze, a statystyka się załamuje (wartość odchylenia standardowego przekracza średnią wartość sygnału).

Same darki wyglądają dobrze. Nierównomierności zaszumienia są wprawdzie widoczne, jednak tylko na dwóch najwyższych nastaw ISO, a ich intensywność jest niewielka. Nie widać także oznak bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 143 10.06
200 142 15.5
400 142 34.35
800 140 54.8
1600 140 66.5
3200 135 117.6
6400 121 174.4
12800 114 279
25600 117 282.5

Na zakończenie prezentujemy także darki w formacie JPEG.

100 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GX9  - Szumy i jakość obrazu w RAW