Panasonic Lumix DMC-GX9 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Panasonic GX9 umożliwia kontrolę intensywności procesu odszumiania w dość szerokim zakresie. Do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę, a zawiera się ona pomiędzy −5 a +5, ze skokiem jednostkowym. Poniżej prezentujemy wycinki naszej scenki testowej wykonane na czułościach ISO 6400 i 12800 z różnymi stopniami redukcji zakłóceń. Poza minimalnym (−5) i maksymalnym (+5) poziomem odszumiania, prezentujemy również poziom pośredni (0).
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Odszumianie na najniższym poziomie jest łatwo zauważalne. Widać, że kolejne stopnie przynoszą zauważalną zmianę w postaci coraz „gładszego” obrazu, co jednak siłą rzeczy odbija się na utracie detali.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z GX9 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-E3 oraz Olympusem E-M10 Mark III.
Szczegółowość zdjęć w formacie RAW na niskich czułościach nie budzi zastrzeżeń. GX9 wypada nieco lepiej od E-M10 Mark III, aczkolwiek ustępuje w niewielkim stopniu X-E3. Widać jednak, że szum na zdjęciach z Panasonika ma bardziej destrukcyjny wpływ na obraz, niż u konkurencji. ISO 3200 jest w tej sytuacji najwyższą użyteczną nastawą.
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Do przebiegu wykresu nie mamy zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum rośnie wykładniczo i nie widzimy niepokojących załamań. Dodatkowo, poszczególne składowe szumu są wyraźnie oddzielone. Nic zatem nie wskazuje na to, by surowe pliki były odszumiane. Przejdźmy więc teraz do porównania składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech innych aparatów. Odpowiedni wykres prezentujemy poniżej.
Powyższy wykres w gruncie rzeczy potwierdza nasze obserwacje poczynione na podstawie analizy wycinków zdjęć. Wśród aparatów wybranych do powyższego zestawienia, Lumix GX9 charakteryzuje się niestety najwyższym poziomem szumu. Dla ISO 6400 ustępuje on Sony A6300 o ponad 1 EV (warto zwrócić uwagę na odszumianie w tym aparacie), a Olympusowi o ok. 2/3 EV. Najlepiej wypada aparat Fujifilm, którego przewaga nad GX9 to prawie 2 EV.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 12-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku GX9 zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Histogramom dość daleko do kształtu rozkładu Poissona. Do ISO 3200 sytuacja wygląda nieźle, bowiem otrzymane rozkłady są dobrze odseparowane od zera. Od ISO 12800 maksimum wypada w zerze, a statystyka się załamuje (wartość odchylenia standardowego przekracza średnią wartość sygnału).
Same darki wyglądają dobrze. Nierównomierności zaszumienia są wprawdzie widoczne, jednak tylko na dwóch najwyższych nastaw ISO, a ich intensywność jest niewielka. Nie widać także oznak bandingu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 143 | 10.06 |
200 | 142 | 15.5 |
400 | 142 | 34.35 |
800 | 140 | 54.8 |
1600 | 140 | 66.5 |
3200 | 135 | 117.6 |
6400 | 121 | 174.4 |
12800 | 114 | 279 |
25600 | 117 | 282.5 |
Na zakończenie prezentujemy także darki w formacie JPEG.
100 | ||
200 | ||
400 | ||
800 | ||
1600 | ||
3200 | ||
6400 | ||
12800 | ||
25600 |