Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że konstruktorzy optyki Samyanga polegli w walce z podłużną aberracją chromatyczną. Jest ona wyraźna na maksymalnym otworze względnym i nie znika nawet po przymknięciu przysłony do f/2.0. Wynik ten dziwi tym bardziej, że lustrzankowy Samyang 50 mm f/1.4 AS UMC nie pokazywał tutaj poważnych problemów.
Na szczęście, wyraźnie lepsza sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Dobrze pokazuje to poniższy wykres, gdzie mamy przedstawiony przebieg tej wady w zależności od wartości przysłony i użytego detektora.
Wada wszędzie trzyma się praktycznie niezauważalnego poziomu 0.04%, przez co zachowanie w tej kategorii oceniamy bardzo wysoko. W tej kategorii, dla odmiany, bezlusterkowy obiektyw osiąga rezultaty lepsze niż jego lustrzankowy brat.
A7R II, RAW, f/1.4 | A7R II, RAW, f/8.0 |
Aberracja sferyczna
Jasne obiektywy standardowe często musiały borykać się z wyraźną aberracją sferyczną. Dopiero nowsze konstrukcje klasy 1.4/50 zaczęły lepiej radzić sobie z tą wadą. Samyang nie zachowuje się jednak tutaj jak najlepsze modele. Pierwsze zdjęcie z niniejszego rozdziału pokazuje lekkie pływanie ogniska, bo głębia ostrości przesuwa się ku większym odległościom. Także rozogniskowane krążki światła pokazują klasyczny wpływ tej wady – krążek przed ogniskiem ma miękkie krawędzie, a ten uzyskany za ogniskiem jasną obwódkę.
A7R II, f/1.4, przed | A7R II, f/1.4, za |