Samsung Galaxy S9 Plus - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- 4032×3024 (12 M, 4:3),
- 2880×2160 (6.2 M, 4:3),
- 4032×2268 (9.1 M, 16:9),
- 2560×1440 (12 M, 16:9),
- 3024×3024 (9.1 M, 1:1),
- 2160×2160 (4.7 M, 1:1).
- JPEG,
- RAW (DNG) +JPEG (zapis tylko w pamięci urządzenia).
Balans bieli
Testowany Samsung został wyposażony w regulację nastaw balansu bieli. Do wyboru mamy ustawienia wzorca dla chmur, słońca, żarówki, świetlówki, temperatury barwowej wyrażonej w kelwinach (skala od 2300K do 10000K) oraz automatyczny balans bieli. Postanowiliśmy sprawdzić, jak dedykowane nastawy radzą sobie z naszą procedurą testową.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.91 | 120.4 |
Słoneczny dzień | Słońce | 6.66 | 122.1 |
Zachmurzenie | Auto | 6.69 | 122.6 |
Zachmurzenie | Chmury | 8.02 | 127.3 |
Żarówki | Auto | 8.56 | 103.9 |
Żarówki | Żarówki | 10.8 | 103.3 |
Żarówki | 3000K | 9.36 | 105.6 |
5500K | Auto | 7.07 | 111.4 |
5500K | 5500K | 7.8 | 116.3 |
Lampa LED | Auto | 6.64 | 101.1 |
Jeśli chodzi o odwzorowanie barw, S9 Plus radzi sobie całkiem nieźle. Błędy dC nie należą wprawdzie do bardzo niskich, ale trudno mieć do nich większe zastrzeżenia. Tylko w jednym przypadku błąd przekracza 10, zresztą bardzo nieznacznie. Generalnie należy pochwalić pracę automatyki, która w zasadzie powinna wystarczyć większości użytkownikom w codziennym fotografowaniu.
Aparat nadmiernie nasyca kolory, a tendencja ta jest szczególnie widoczna w świetle naturalnym oraz (nieco mniej) przy lampach 5500 K.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest.
Kształt przebiegu oraz zbliżone wartości dla poszczególnych składowych, jednoznacznie wskazują na silne odszumianie JPEG-ów. Przypominamy także, że owego procesu nie da się w żaden sposób kontrolować.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG przy użyciu obiektywu 4.3 mm.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Ze względu na brak możliwości dokładnego dostrojenia balansu bieli, wycinki z Samsunga i LG mają ciepłe zabarwienie. Obraz ze wszystkich wybranych smartfonów cechuje się nadmiernym wyostrzeniem. Można jednak zaryzykować stwierdzenie, że mimo wszystko, na bazowej czułości S9 Plus wypada najlepiej w naszym porównaniu. Jeśli chodzi o szum na maksymalnej wspólnej dla trzech urządzeń czułości – ISO 800 – widać wyraźnie, że jest on silnie redukowany. Efektem tego jest obraz przypominający akwarelę, przynajmniej w przypadku Samsunga. Nieco lepiej wyglądają wycinki z Huawei, choć trudno mówić o znaczącej przewadze. Dla S9 Plus najwyższą użyteczną czułością wydaje się być wartość ISO 200.