Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Samsung Galaxy S9 Plus - test aparatu

29 sierpnia 2018
Maciej Latałło Komentarze: 22

5. Jakość obrazu JPEG

Testowany smartfon zapisuje zdjęcia w następujących rozmiarach:
  • 4032×3024 (12 M, 4:3),
  • 2880×2160 (6.2 M, 4:3),
  • 4032×2268 (9.1 M, 16:9),
  • 2560×1440 (12 M, 16:9),
  • 3024×3024 (9.1 M, 1:1),
  • 2160×2160 (4.7 M, 1:1).
Dane zapiszemy w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (DNG) +JPEG (zapis tylko w pamięci urządzenia).
Nie mamy niestety możliwości kontroli wyglądu JPEG-ów, co jest typowe w tym segmencie urządzeń.

Balans bieli

Testowany Samsung został wyposażony w regulację nastaw balansu bieli. Do wyboru mamy ustawienia wzorca dla chmur, słońca, żarówki, świetlówki, temperatury barwowej wyrażonej w kelwinach (skala od 2300K do 10000K) oraz automatyczny balans bieli. Postanowiliśmy sprawdzić, jak dedykowane nastawy radzą sobie z naszą procedurą testową.


----- R E K L A M A -----

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.91 120.4
Słoneczny dzień Słońce 6.66 122.1
Zachmurzenie Auto 6.69 122.6
Zachmurzenie Chmury 8.02 127.3
Żarówki Auto 8.56 103.9
Żarówki Żarówki 10.8 103.3
Żarówki 3000K 9.36 105.6
5500K Auto 7.07 111.4
5500K 5500K 7.8 116.3
Lampa LED Auto 6.64 101.1

Jeśli chodzi o odwzorowanie barw, S9 Plus radzi sobie całkiem nieźle. Błędy dC nie należą wprawdzie do bardzo niskich, ale trudno mieć do nich większe zastrzeżenia. Tylko w jednym przypadku błąd przekracza 10, zresztą bardzo nieznacznie. Generalnie należy pochwalić pracę automatyki, która w zasadzie powinna wystarczyć większości użytkownikom w codziennym fotografowaniu.

Aparat nadmiernie nasyca kolory, a tendencja ta jest szczególnie widoczna w świetle naturalnym oraz (nieco mniej) przy lampach 5500 K.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: 3000K
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG
Światło: lampa LED
Balans bieli: Auto
Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest.

Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG

Kształt przebiegu oraz zbliżone wartości dla poszczególnych składowych, jednoznacznie wskazują na silne odszumianie JPEG-ów. Przypominamy także, że owego procesu nie da się w żaden sposób kontrolować.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG przy użyciu obiektywu 4.3 mm.

Samsung Galaxy S9 Plus - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Ze względu na brak możliwości dokładnego dostrojenia balansu bieli, wycinki z Samsunga i LG mają ciepłe zabarwienie. Obraz ze wszystkich wybranych smartfonów cechuje się nadmiernym wyostrzeniem. Można jednak zaryzykować stwierdzenie, że mimo wszystko, na bazowej czułości S9 Plus wypada najlepiej w naszym porównaniu. Jeśli chodzi o szum na maksymalnej wspólnej dla trzech urządzeń czułości – ISO 800 – widać wyraźnie, że jest on silnie redukowany. Efektem tego jest obraz przypominający akwarelę, przynajmniej w przypadku Samsunga. Nieco lepiej wyglądają wycinki z Huawei, choć trudno mówić o znaczącej przewadze. Dla S9 Plus najwyższą użyteczną czułością wydaje się być wartość ISO 200.