Fujifilm XF10 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:
- 3:2
- Duży (L) – 6000×4000 pikseli,
- Średni (M) – 4240×2832 pikseli,
- Mały (S) – 3008×2000 pikseli,
- 16:9
- Duży (L) – 6000×3376pikseli,
- Średni (M) – 4240×2384 pikseli,
- Mały (S) – 3008×1688 pikseli,
- 1:1
- Duży (L) – 4000×4000 pikseli,
- Średni (M) – 2832×2832 pikseli,
- Mały (S) – 1688×1688 pikseli
- JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF) w jakości Fine oraz Normal.
- RAW,
- RAW+JPEG.
Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Chrome – miękkie barwy i zwiększony kontrast partii w cieniu,
- PRO Neg Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- Czarno-biała,
- Czarno-biała z filtrem żółtym,
- Czarno-biała z filtrem czerwonym,
- Czarno-biała z filtrem zielonym,
- Sepia.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 12800 | ||
Odszumianie −2 |
||
Odszumianie 0 |
||
Odszumianie +2 |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie −2 |
||
Odszumianie 0 |
||
Odszumianie +2 |
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Balans bieli
W XF10 znajdziemy następujące ustawienia dotyczące balansu bieli:- Auto,
- Ustawienia własne według wzorca,
- Temperatura barwowa (od 2500K do 10000K),
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Świetlówka (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Po wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.35 | 105.5% |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.1 | 103.6% |
3000K | Auto | 15.4 | 123.1% |
3000K | Żarówki | 10.4 | 1056% |
3000K | 3000K | 9.39 | 105.9% |
5500K | Auto | 5.64 | 109.0% |
5500K | 5600K | 13.6 | 121.2 |
Lampa błyskowa | auto | 6.38 | 108.2% |
Jeżeli chodzi o nasycenie barw, to wszystkie kombinacje charakteryzują się jego wartością większą niż 100%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum w plikach JPEG
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Widać, że redukcja zaszumienia występuje już ponad czułością ISO 400, a swoją siłę zwiększa od ISO 3200, gdzie kompensowane są dodatkowo wszystkie składowe. Do ISO 3200 włącznie wartość składowej luminancji nie przekracza 1%. Czułości ISO 100 oraz 25600 i 51200 to wartości rozszerzone i możemy ich używać tylko w JPEG-ach.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu. Do porównania wybraliśmy Canona G1 X Mark III, gdyż jest to stosunkowo nowy aparat z matrycą APS-C oraz Nikona Coolpixa A, który posiada obiektyw o tej samej ogniskowej – warto jednak wspomnieć, że kompakt ten pochodzi z 2013 roku i nie doczekał się jeszcze swojej drugiej wersji.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Jeżeli chodzi o zaszumienie i szczegółowość zdjęć na wyższych czułościach, wydaje się, że przodują tutaj aparaty Canona i Fujifilm. Nie można się jednak temu dziwić – Coolpix A to aparat zaprezentowany 5 lat temu, a od tego czasu w projektowaniu i produkcji matryc wiele się zmieniło. Zdjęcie z G1 X Mark III wydaje się jednocześnie najbardziej miękkie – powodem jest fakt, że Canon, przy najniższym parametrze wyostrzania rzeczywiście go nie stosuje.