Fujifilm X-T3 - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Praktycznie cała przednia ściana (poza cienkimi pasami u góry i dołu) pokryta została chropowatą gumą – podobnie jak prawa część tylnego panelu. Dzięki czemu prawa ręka, spoczywając na aparacie, znajduje odpowiedni opór.
Do X-T3 zaprojektowany został uchwyt pionowy o oznaczeniu VG-XT3. Jest on również uszczelniany i zdolny do pracy w temperaturze do −10°C. Mieści dwa akumulatory, posiada też zdublowane elementy sterowania: spust migawki, dźwignie ostrości, przycisk AE-L, przycisk AF-L, pokrętła sterujące, przycisk Q oraz przycisk Fn. Dodatkowo, jest możliwe ładowanie go przez zasilacz AC-9VS (znajdujący się w komplecie). Naładowanie dwóch akumulatorów powinno zając około 2 godzin.
Zasilanie i złącza
Niestety, w kwestii zasilania nie zmieniło się nic i dalej mamy do dyspozycji akumulator o oznaczeniu NP-W126S i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Biorąc pod uwagę bezlusterkowych konkurentów i ich postęp w tej kategorii, tak niewielki akumulator jest powodem do narzekania, o czym wspominaliśmy już przy teście X-H1. Potencjalny użytkownik musi zatem mieć świadomość, że przy poważniejszych zastosowaniach konieczne będzie zabranie ze sobą worka akumulatorów. Ładowanie odbywa się w dedykowanej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Co prawda, dzięki lepszemu procesorowi mamy do czynienia z lepszym zarządzaniem energią i – zgodnie ze standardem CIPA – aparatem X-T3 wykonamy 390 zdjęć na jednym ładowaniu, a więc więcej o 50 niż X-T2. Nam, przy aktywnym trybie boost, udawało się wykonać około 400 zdjęć.
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
Zestaw złącz komunikacyjnych zebrano na lewej ściance korpusu, zamknięty pod wspólną, uszczelnioną klapką. Obejmuje on (od góry):
- wejście mikrofonu (mini-jack 3.5 mm),
- gniazdo USB 3.1 typu C (z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego),
- wyjście HDMI,
- wejście wężyka spustowego innych producentów.
Przyciski
Fujifilm X-T3 został wyposażony w dokładnie taki sam zestaw elementów, jak jego poprzednik. Warto na wstępie zaznaczyć jednak jedną niewielką, ale ważną z użytkowego punktu widzenia zmianę – przełączniki trybów wyzwalania migawki (lewa strona, górny panel) oraz sposobu pomiaru światła (prawa strona, górny panel) mają w nowym modelu nieco inny kształt – są po prostu węższe. Dzięki temu wyeliminowano występujący w X-T2 problem z przełączeniem pokrętła, które było ustawione na skrajnych pozycjach.Omawianie przycisków zaczniemy od górnej ściany.
- tylko LCD,
- tylko EVF,
- tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
- LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Spójrzmy teraz na tył aparatu.
Idąc od lewej mamy przycisk usuwania zdjęć, trybu odtwarzania, a następnie guzik AE-L, pokrętło sterujące oraz przycisk AF-L. Po prawej stronie LCD znajdziemy przycisk Q uruchamiający podręczne menu, a także 8-kierunkowy dżojstik służący do zmiany pól AF (można użyć go też do nawigacji po menu głównym i podręcznym). W menu aparatu możemy ustawić, by jego działanie było aktywne dopiero po wciśnięciu go lub całkowicie zablokować. Niżej mamy krzyżak wielofunkcyjny z guzikiem MENU/OK pośrodku. Ostatni element tylnej ścianki to przycisk DISP/BACK umożliwiający zmianę informacji wyświetlanych na ekranie (podczas używania menu aparatu służy jako przycisk wstecz).
Menu
Pod względem układu menu, otrzymujemy to samo, co w aparatach z matrycą X-Trans III. Menu podzielone jest zatem na 6 zakładek oznaczonych kolejno: I.Q, AF MF, Menu fotografowania, Menu lampy błyskowej, Menu filmowania oraz Menu ustawień. Ostatnią, dodatkową zakładką jest Moje Menu. Ogólnie rzecz biorąc, menu jest dobrze zaprojektowane i łatwo znaleźć poszukiwane opcje. Irytujące bywają jednak niektóre skróty w oznaczeniach poszczególnych pozycji menu, bowiem ciężko je rozszyfrować. Poniżej przedstawiamy poszczególne zakładki.Wyświetlacz
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć:
- wyświetlacz INFO,
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji.
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje (histogramy RGBY),
- ulubione.
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu pierścienia trybów migawki w pozycji Film. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- DCI 4K (4096×2160) 59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p 400/200/100 Mbps,
- 4K (3840×2160) 59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p 400/200/100 Mbps,
- Full HD (2048 ×1080) 59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p 200/100/50 Mbps,
- Full HD (1920×1080) 59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p 200/100/50 Mbps
- Slow-motion Full HD (1920×1080) 120p/100p 200 Mbps
W aparacie znalazło się wiele rozwiązań znanych z Fujifilm X-H1. Jest to zatem nagrywanie z krzywą F-Log (o zakresie dynamicznym 12 EV) bezpośrednio na kartę pamięci oraz symulacja filmu ETERNA. Aparat wyposażony jest również w udogodnienia takie jak kody czasowe oraz zebra, a także focus-peaking w trybie ostrości manualnej. Z nowości – w X-T3 znalazła się międzyklatkowa redukcja szumu, która działa w czasie rzeczywistym, uśredniając szum na kolejnych klatkach.
Z rozwiązań związanych z automatycznym ustawianiem ostrości, w X-T3 znajdziemy wykrywanie twarzy i oka podczas filmowania, a także opcję spersonalizowania ustawień autofokusa ciągłego – możemy zatem wybrać czułość oraz szybkość. W trybie filmowania mamy do dyspozycji 91 punktów.
Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w zakresie 160–51200 ISO, możemy też zdać się na automatykę. Przy nagrywaniu F-Log najniższa czułość to ISO 640. Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) możemy ocenić bardzo pozytywnie, przynajmniej z obiektywem Fujinon XF 16–55 f/2.8 R LM WR – nie spotkamy się tutaj z żadnym pompowaniem.
Filmy przykładowe
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem wraz z obiektywem 16–55 f/2.8 WR, z wykorzystaniem kodeka H.265.
- film 1 – 4K 3840×2160 pix , 200 MBps, 59.94p, 220 MB, F-Log,
- film 2 – 4K 3840×2160 pix , 400 MBps, 29.97p, 590 MB,
- film 3 – 4K 3840×2160 pix , 400 MBps, 25p, 683 MB,
- film 4 – 4K 3840×2160 pix , 400 MBps, 23.976, 589 MB,
- film 5 – 4K 3840×2160 pix , 200 MBps, 23.976, 324 MB, F-Log,
- film 6 – 4K 3840×2160 pix , 400 MBps, 24, 638 MB,
- film 7 – C4K 4096×2160 pix , 400 MBps, 29.97, 638 MB,
- film 8 – C4K 4096×2160 pix , 400 MBps, 25, 539 MB,
- film 9 – C4K 4096×2160 pix , 400 MBps, 23.976, 539 MB,
- film 10 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 59.94, 247 MB,
- film 11 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 59.94, 298 MB, F-Log,
- film 12 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 50, 295 MB,
- film 13 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 29.97, 297 MB,
- film 14 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 29.97, 229 MB, F-Log,
- film 15 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 25, 369 MB,
- film 16 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 23.976, 248 MB,
- film 17 – FHD 1920×1080 , 200 MBps, 23.976, 182 MB, Test AF ciągły,
- film 18 – FHD 1920×1080 , 40 MBps, 23.976, 73 MB, Slow-motion 5x,
- film 19 – FHD 2048×1080 , 200 MBps, 59.94, 296 MB,
- film 20 – FHD 2048×1080 , 200 MBps, 50, 247 MB,
- film 21 – FHD 2048×1080 , 200 MBps, 29.97, 221 MB,
- film 22 – FHD 2048×1080 , 200 MBps, 25, 297 MB,
- film 23 – FHD 2048×1080 , 200 MBps, 23.976, 198 MB,
- film 24 – FHD 2048×1080 , 200 MBps, 23.976, 301 MB, symulacja filmu ETERNA.
Wizjer
W Fujifilm X-T3 znalazł się wizjer o wielkości 0.5 cala, co przekłada się na powiększenie 0.75x – a więc odrobinę mniejsze, niż w X-T2 (0.77x). Oledowy celownik składa się z 3.69-miliona punktów i oferuje odświeżanie 100 kl/s w trybie boost, co zapewnia bardziej niż komfortową pracę. W zasadzie trudno nam zauważyć różnicę pomiędzy wizjerem w X-T3 a najlepszymi dostępnymi obecnie celownikami na rynku (Sony A9, Sony A7RIII, Lumix G9).Wizjer posiada tryb sportowy, który charakteryzuje się obecnością ramki 1.25x. W efekcie możliwe jest podglądanie tego, co dzieje się poza kadrem. Warto pamiętać, że w takim przypadku zdjęcia będą jednak miały rozdzielczość 16.6 Mpix.
Kolejną ciekawą funkcjonalnością, która może się przydać zwłaszcza w astrofotografii, jest tryb nocny ekranu LCD. Gdy jest on aktywny, informacje na ekranie LCD wyświetlane są w kolorze czarnym i czerwonym.