Fujifilm X-T3 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-T3 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 12800 i 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
Według nas, najlepsze efekty w aparatach Fujifilm zapewnia nastawa −4 – dobrze kontrolowany jest szum kolorowy przy zachowaniu wysokiej szczegółowości zdjęć. Zwiększanie wartości parametru odszumiania będzie się wiązać z utratą szczegółów.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-T3 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Fujifilm X-T2 oraz Nikon D500. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Szczegółowość zdjęć z X-T3 robi bardzo dobre wrażenie i jest porównywalna do X-T2 oraz D500. Jeżeli natomiast chodzi o poziom szumu, to testowany aparat i jego poprzednik nie przejawiają specjalnych różnic do ISO 6400. Powyżej tej wartości da się zauważyć niewielką wizualną przewagę X-T2. Z oboma aparatami wygrywa jednak Nikon D500, co da się zauważyć od ISO 3200. Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Do ISO 12800 krzywa ma prawidłowy, wykładniczy przebieg. Niewielkie załamanie da się zauważyć przy ISO 25600, ale jako że jest to już wartość rozszerzona, nie przykładamy do tego specjalnej wagi.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
X-T3 minimalnie wyprzedza swojego poprzednika, ale różnicę trudno nazwać znaczącą – dla większości czułości wynosi ona około 1/5 EV. Biorąc pod uwagę architekturę BSI, a zatem, co się z tym wiąże, wyższą wydajność kwantową, spodziewaliśmy się lepszych wyników testowanego aparatu. Co ciekawe, ocena wizualna nie do końca pokrywa się z pomiarami.
X-T3 ustępuje aparatowi D500 o około 1/2 EV i jednocześnie wygrywa z G9. Różnica pomiędzy tymi aparatami przekracza 1 EV.
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-T3 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
100 | |||
125 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Jeżeli chodzi o sam wygląd darków oraz histogramów na ich podstawie zbudowanych, nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń aż do ISO 1600. Dla trzech kolejnych czułości zauważymy jednak, że poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału, a także po prawej stronie piku. Szum, reprezentowany przez odchylenie standardowe rośnie jednak proporcjonalnie. Dopiero przy rozszerzonej czułości ISO 25600 spotkamy się z oczywistym odszumianiem, o którym świadczy zarówno niefizycznie mały wzrost odchylenia standardowego, jak i grzebieniowy charakter histogramu.
Względem X-T2, w testowanym aparacie wyeliminowano problem jaśniejszych brzegów kadru. Niewątpliwie X-T3 nadaje się do wykonywania dłuższych ekspozycji w szerokim zakresie czułości.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 1022.846 | 2.850 |
100 | 1022.667 | 3.277 |
125 | 1022.548 | 4.002 |
160 | 1022.510 | 2.654 |
200 | 1023.177 | 3.056 |
400 | 1023.124 | 5.658 |
800 | 1022.928 | 8.148 |
1600 | 1022.123 | 14.539 |
3200 | 1020.280 | 27.214 |
6400 | 1003.134 | 54.163 |
12800 | 997.205 | 124.065 |
25600 | 1005.234 | 178.558 |
51200 | 1003.323 | 165.519 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
100 | |||
125 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |