Nikon Z7 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0)
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.56 | 101.5 |
Słoneczny dzień | Auto (św.nat.) | 4.48 | 101.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.75 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.6 | 101.7 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 5.52 | 102.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.51 | 101.1 |
3000K | Auto0 | 17.2 | 112.2 |
3000K | Auto1 | 17.2 | 112.5 |
3000K | Auto2 | 17.4 | 112.5 |
3000K | Żarówki | 5.93 | 92.88 |
3000K | 3000K | 5.97 | 92.93 |
5500K | Auto | 5.4 | 99.6 |
5500K | 5500K | 9.75 | 104.6 |
Nikon Z7 radzi sobie całkiem dobrze w kwestii odwzorowania barw. Największe wyzwanie dla automatyki stanowi jak zwykle światło żarowe. W przypadku zdjęć tablicy testowej, nie ma w zasadzie znaczenia, którą dodatkową opcję wybierzemy (Auto0, 1 czy 2), bowiem w każdej widać wyraźnie ciepłą dominantę. Błędy dC są niwelowane, gdy wybierzemy odpowiedni wzorzec, czy samodzielnie wprowadzimy temperaturę barwową. W przypadku światła dziennego nie mamy zastrzeżeń. W Z7 pojawiła się nowa opcja, w postaci automatyki dla światła naturalnego. O ile podczas słonecznego dnia błąd dC został dzięki niej minimalnie zredukowany, to przy pochmurnym niebie niestety się powiększył.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle żarowym. Średnia odchyłka dla powyższych pomiarów wyniosła tylko ok. 5.5 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.