Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test aparatu

Nikon Z7 - test aparatu

12 listopada 2018
Maciej Latałło Komentarze: 307

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia JPEG w Nikonie Z7 możemy zapisywać w 3 rozmiarach: Dużym (8256×5504, 45.4 Mpix), Średnim (6192×4128, 25.6 Mpix) oraz Małym (4128×2752, 11.4 Mpix). Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Dodatkowo, trzy powyższe ustawienia występują także w połączeniu z symbolem gwiazdki (★), który oznacza kompresję zapewniającą maksymalną jakość plików. Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Znajduje się tam kilka zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:
  • Automatycznie,
  • Standardowe,
  • Neutralne,
  • Żywe,
  • Monochromatyczne,
  • Portret,
  • Krajobraz,
  • Równomierne.
W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji (z krokiem 1 lub 0.25) następujących parametrów:
  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – w skali od -3 do 9,
    • wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
    • przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Aparat pozwala także na zdefiniowanie własnych stylów Picture Control i zapisanie ich w pamięci.

Nowością jest zaimplementowanie filtrów kolorystycznych, w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń. Poniżej zamieszczamy przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami, a w pierwszym zastosowaliśmy profil neutralny.

Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

W Nikonie Z7 mamy natywny zakres czułości od ISO 64 do 25600. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 32 (Lo1) oraz w górę do ISO 102400 (Hi2). Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV, jedynie od wartości Hi1 przechodzimy od razu do Hi2.

Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG

Jak się przekonaliśmy w rozdziale czwartym, JPEG-i przy ustawieniu wyostrzania na wartość −3 są bardzo miękkie i z pewnością obraz generowany przez aparaty konkurencji będzie się bardziej wszystkim podobał. Ta uwaga odnosi się szczególnie do porównania z bezlusterkowcem Sony, gdzie obecne jest całkiem wyraźne wyostrzanie.

Jeśli chodzi o poziom zaszumienia, to naszym zdaniem Z7 wypada nieco gorzej od lustrzanki D850. Nie można powiedzieć, by bezlusterkowiec Nikona ustępował wyraźnie konkurencji, jednak porównanie utrudnia duża różnica w ostrości wycinków. Ocenę jakości generowanego obrazu pozostawimy sobie zatem do zestawienia wycinków w formacie RAW.

Wyostrzanie

W Nikonie Z7 mamy do dyspozycji nową skalę wyostrzania, w przedziale od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na −3, 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 64.

Nikon Z7, ISO 64
wyostrzenie −3
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG

Przy ustawieniu zerowym obraz jest wyraźnie ostrzejszy, niż przy minimalnym. Z kolei przy stopniu „4” szczegóły wydają się ciut zbyt mocno uwydatnione. Z tego względu nie polecamy przekraczać tego ustawienia, a w szczególności korzystać z najwyższego.

Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)

Nikon Z7 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:

  • zmniejszona,
  • normalna,
  • zwiększona,
  • bardzo wysoka,
  • automatyczna.
Poniżej prezentujemy zdjęcia przykładowe, wykonane z wykorzystaniem kolejnych stopni funkcji ADL (w pierwszym została ona wyłączona).
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Działanie funkcji HDR oparte jest z kolei o wykonanie i połączenie ze sobą trzech ekspozycji. Do wyboru mamy trzy wartości różnicy ekspozycji pomiędzy ujęciami (1,2 i 3 EV oraz auto) oraz trzy stopnie wygładzania (zmniejszone, normalne, zwiększone). Poniżej prezentujemy zdjęcia przykładowe, wykonane przy różnicy (kolejno) 1, 2, 3 EV i auto z wygładzaniem normalnym, następnie 2 EV z wygładzaniem zmniejszonym i zwiększonym.

Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG
Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z7 - Jakość obrazu JPEG