Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

13 lutego 2017

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość obiektywu Olympus M.Zuiko Digital ED 12–100 mm f/4 IS PRO została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E‑PL1. W przypadku tego korpusu najwyższe wyniki, osiągane przez najlepsze obiektywy stałoogniskowe, wynoszą około 80 lpmm (rekordowe 83.8 lpmm zanotowała Sigma C 1.4/30, a niewiele mniejszy wynik osiągnęły Voigtlander 0.95/25 i Olympus 1.8/75). Poziom przyzwoitości jest ustalony w okolicach wartości 44–45 lpmm.

Rzućmy okiem na poniższy wykres i zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi testowanego obiektywu w centrum kadru dla ogniskowych 12, 25, 60 i 100 mm.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


To, co widzimy na najkrótszej ogniskowej, zasługuje na jedno słowo – rewelacja. Nie dość, że maksymalne MTF-y są osiągane tam na maksymalnym otworze względnym, to jeszcze uzyskany wynik jest tam bliski rekordom, bo przekracza nieznacznie 82 lpmm.

Wyniki uzyskane na większych ogniskowych wyglądają gorzej, ale tylko dlatego, że porównujemy je z genialnym zachowaniem na 12 mm. W ogólności osiągane tam rezultaty też są świetne. Na maksymalnym otworze względnym obiektyw nie ma problemów z wyraźnym przekraczaniem 60 lpmm (a na 25 mm nawet 70 lpmm), a po przymknięciu notuje wyniki jeszcze lepsze. W efekcie, pomimo większego zakresu ogniskowych, Olympus 12–100 mm osiąga rezultaty zauważalnie lepsze od chwalonego przez nas Panasonika Lumix G 12–60 mm f/3.5–5.6 ASPH. POWER O.I.S., a Olympusa 12–50 mm dystansuje jeszcze bardziej.

Czy nasz entuzjazm ostygnie po obejrzeniu zachowania na brzegu kadru? Sprawdźmy to i rzućmy okiem na poniższy wykres.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Rozdzielczość obrazu


Widać wyraźnie, że w tym przypadku entuzjazm może co najwyżej wzrosnąć. Na krótszych ogniskowych zachowanie jest świetne, a na dłuższych wciąż bardzo dobre. Co więcej, nawet na najsłabszej ogniskowej MTF-y uzyskiwane na maksymalnym otworze względnym są w pełni użyteczne.

Szczerze powiedziawszy nie pamiętam obiektywu zmiennoogniskowego o krotności zooma powyżej 8, który nie miał słabych punktów na brzegu kadru. Olympus w pełni wykorzystał potencjał małej matrycy i pokazał, że taka sztuka jest możliwa do osiągnięcia. Brawo!

Rozdzielczość Olympusa M.Zuiko Digital ED 12–100 mm f/4 IS PRO została przetestowana jeszcze dodatkowo w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E‑M5 Mark II. Wyniki dla centrum i dla brzegu kadru zaprezentowane są poniżej. Bardzo dokładnie potwierdzają one to, co uzyskaliśmy w przypadku analizy RAW-ów z E-PL1.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Rozdzielczość obrazu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Rozdzielczość obrazu


Tradycyjnie już, rozdział ten kończymy prezentując wycinki naszej scenki testowej uzyskane dla centrum kadru. Warto przypomnieć, że są to pliki JPEG bezpośrednio z aparatu, zapisywane równolegle do plików RAW opisywanych powyżej.

Olympus E-PL1, JPEG, 12 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Rozdzielczość obrazu
Olympus E-PL1, JPEG, 60 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Rozdzielczość obrazu