Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu
6. Dystorsja
Pełen obraz zachowania pod względem dystorsji zobaczymy analizując pliki RAW. Tutaj dobrych wiadomości nie mamy, bo w obiektywach o dużym zakresie ogniskowych, które na dodatek zawierają szeroki kąt widzenia, walka z tą wadą wcale nie jest prosta. Na 12 mm mamy więc do czynienia z potężna dystorsją beczkową sięgającą −6.90%. Maleje ona na 18 mm do −1.99%, ale to wciąż wartość, która jest zauważalna. Wraz z dalszym zwiększaniem ogniskowej zniekształcenia geometryczne zmniejszają się, zerują, by na 25 mm zmienić znak i wynosić +0.62%. Potem niestety dystorsja rośnie i daje się zauważyć jako wyraźna „poduszka”. Na 35 mm mamy więc wartość +1.84%, a na 50 mm +2.34%. Jeszcze większe problemy notujemy na najdłuższych ogniskowych – na 70 mm mamy bowiem poziom +2.70%, a na 100 mm aż +2.84%.
Wniosek jest więc jeden – konstruktorzy optyki Olympusa 12–100 mm praktycznie zupełnie odpuścili sobie korygowanie dystorsji i pozostawili to zadanie oprogramowaniu aparatu.
Olympus E-M5 II, JPEG, 12 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 18 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 35 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 50 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 70 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 100 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 12 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 18 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 25 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 35 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 50 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 70 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 100 mm | |||