Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

13 lutego 2017

8. Winietowanie

Sprawdźmy najpierw, jak wygląda sprawa winietowania na plikach JPEG. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 60 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 60 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 100 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 100 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie


Ogólny obraz jest bardzo dobry, bo winietowanie nigdzie nie jest uciążliwe. Na trudnej kombinacji szerokiego kąta i maksymalnego otworu względnego spadek jasności w rogach wynosi 26% (−0.88 EV). To wartość, która daje się zauważyć, ale taka, którą wciąż możemy uznać za umiarkowaną. Na f/5.6 spada ona do 20% (−0.66 EV), a na f/8 do 15% (−0.47 EV). Dalsze przymykanie nie ma już mierzalnego wpływu na winietowanie.

----- R E K L A M A -----

Na dłuższych ogniskowych problemów nie ma wcale i to nawet na maksymalnym otworze względnym. Na 25 mm mamy winietowanie o wartości tylko 8% (−0.26 EV), a na 60 mm sięga ono 13% (−0.40 EV), by po przymknięciu do f/5.6 zmniejszyć się do 8% (−0.24 EV).

Winietowanie podobne do tego na szerokim kącie pojawia się znów na maksymalnej ogniskowej. Na f/4.0 mamy tutaj poziom 24% (−0.80 EV), a na f/5.6 wartość 11% (−0.32 EV).

Pliki RAW charakteryzują się większym winietowaniem ze względu na korygowanie dystorsji i przycinanie obrazu przy przechodzeniu do JPEG-a. Tyle, że na dłuższych ogniskowych różnica jest kosmetyczna i nie przekracza 2%. Wyjątkiem jest najkrótsza ogniskowa, gdzie dystorsja była bardzo duża, a przez to wycinany obszar był spory. W efekcie RAW z ogniskowej 12 mm i światła f/4.0 traci w rogach aż 41% światła (−1.54 EV).

Co ciekawe, wyniki uzyskane na E-PL1 są minimalnie większe niż te z E-M5 Mark II. Na skutek małej różnicy rozmiarów matryc, ewentualnie rozłożenia mikrosoczewek lub położenia komórek światłoczułych widzimy to, co zaprezentowaliśmy poniżej.

E-PL1, RAW, 12 mm, f/4.0 E-M5 II, RAW, 12 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-PL1, RAW, 12 mm, f/11.0 E-M5 II, RAW, 12 mm, f/11.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie


Otóż na E-M5 Mark II koło obrazowe obiektywu przy 12 mm wydaje się pokrywać całą matrycę. W przypadku E-PL1 już nie! Po mocnym przymknięciu przysłony same rogi obrazu robią się całkowicie czarne. To ciekawy wynik, który pokazuje, że matryce systemu Mikro 4/3 mogą zauważalnie się od siebie różnić. To w sumie nic dziwnego, bo oba użyte w teście aparaty różni aż 5 lat w dacie premiery.

Olympus E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, JPEG, 60 mm , f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie