Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M1X - test aparatu

Olympus OM-D E-M1X
22 marca 2019
Maciej Latałło Komentarze: 167

1. Wstęp

Olympus buduje swój bezlusterkowy system aparatów fotograficznych od blisko 10 lat. Przez pewien czas, równolegle, funkcjonowały na rynku zarówno lustrzanki 4/3, jak i aparaty bez lustra Mikro 4/3. To jednak nie trwało długo, bowiem ostatniego przedstawiciela klasycznego E-Systemu (E-5) zobaczyliśmy we wrześniu 2010, a pierwszego PEN-a – w czerwcu 2009 roku. Od tego czasu sporo się zmieniło w ofercie sprzętu fotograficznego firmy Olympus. Po popularnych niegdyś licznych kompaktach pozostał aktualnie tylko niewielki ślad w postaci modeli Tough. Oprócz niewielkich PEN-ów, producent oferuje także bardziej zaawansowane modele OM-D – z E-M1 (I i II) na czele – oferujące sporo funkcjonalnych rozwiązań.

Olympus OM-D E-M1X - Wstęp

Projektując nowego przedstawiciela serii OM-D, decydenci Olympusa uznali najwyraźniej, że E-M1 nie jest wystarczająco zaawansowany, by powalczyć w segmencie profesjonalnym – fotografii sportowej, czy prasowej. W tym celu stworzyli produkt nowej linii, który będzie konkurował z najbardziej wymagającymi konstrukcjami. Wtedy narodził się E-M1X, pierwszy bezlusterkowiec na rynku ze zintegrowanym uchwytem pionowym. Początkowa idea przyświecająca tego typu aparatom – niewielkie rozmiary i masa – stała się w tym przypadku zupełnie nieaktualna.

Olympus OM-D E-M1X - Wstęp

E-M1X odziedziczył sporo rozwiązań po starszym E-M1 Mark II – np. 20-megapikselowy sensor z fazowymi punktami ostrości. Autofocus został oczywiście rozbudowany, warto w tym miejscu wspomnieć o jego dużej czułości (od −6 EV, dla obiektywów f/1.2), czy wykrywaniu i śledzeniu obiektów w ruchu z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Użytkownicy tego modelu z pewnością docenią również podwójny slot kart pamięci (z obsługą standardu UHS-II), podwójną komorę akumulatora, uszczelnienia, wizjer o dużym powiększeniu obrazu, czy unowocześniony tryb wysokiej rozdzielczości.

----- R E K L A M A -----

Niewątpliwie, ze względu na swój stopień zaawansowania, jest to bardzo ciekawy produkt, wart bliższego poznania. W kolejnych rozdziałach tego testu przyjrzymy się jego funkcjonalności i osiągom sensora. Porównanie specyfikacji testowanego Olympusa do bezlusterkowców konkurencji można znaleźć tutaj.

Aparat do testu udostępniła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model OM-D E-M1X
Data premiery 2019-01-24
Liczba pikseli 20.4 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5184 x 3888 px
• 4608 x 3456 px
• 2560 x 1920 px
• 1280 x 980 px
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4
• 8160 x 6120 px / 5760 x 4320 px (tryb "Hi Res" / odpowiednik matrycy o rozdzielczości 50 megapikseli lub 25 megapikseli - 8 zdjęć połączonych w jeden plik)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli 21.8 Mpix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu 2x TruePic VIII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264)
• Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz)
Zakres ISO • Auto (możliwość dostosowania, domyślna niska wartość ISO - 6400)
• Manualny: ISO LOW - 25600
• Zmiana co 1/3 EV oraz co 1 EV
Migawka • Szczelinowa sterowana elektronicznie
1/8000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV)
Elektroniczna migawka (tryb cichy): 1/32000 - 60 s
• Wytrzymałość do 400 tys. zdjęć
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 2x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • Ultra HD 4K, 3840 x 2160 px, 30, 25, 24 kl./s, transfer 102 Mbps
• C4K, 4096 x 2160 px, 24 kl./s, transfer 237 Mbps
• Full HD, 1920 x 1080 px, 16:9, 30p, 25p, 24p
• Full HD. 1920 x 1080 px (MOV), 120 kl./s
• HD, 1280 x 720 px (16:9), 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
• 1280 x 720 px (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s
• 640 x 480 px, 30p
• Maks. rozmiar pliku 4 GB (AVCHD) lub 2 GB (Motion-JPEG)
• Maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG)
• Wbudowany mikrofon stereo
• Redukcja szumu wiatru
• Regulowana głośność nagrywania
• Stabilizacja
• Klipy filmowe 1, 2, 4, 8 s
• Film poklatkowy 4K, 1080p, 720p (AVI Motion JPEG)
Ogniskowanie Hybrydowy AF oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową
• AF: 121 punktów (krzyżowych - AF fazowy)
• Wszystkie punkty, pojedynczy punkt (normalny / mały), grupa punktów (5 punktów, 9 punktów, 25 punktów), ustawienia indywidualne 1-4 (obszar AF i jego charakter pracy)
• Manualny wybór w trybie Powiększonego podglądu
• Tryby AF: Manualne, Wstępne ustawienia MF, Pojedynczy AF, Ciągły AF, Pojedynczy AF + MF, Śledzenie AF, Stacking. Bracketing
• Inteligentne wykrywanie obiektu: Samochody F1, Samochody rajdowe, Motocykle, Samoloty, Helikoptery, Szybkie pociągi, Lokomotywy parowe
• Obszar pracy układu AF: -6 - 20 EV (ISO ok. 100, f/1.2)
• Funkcja wykrywania twarzy i oka
• Dobiegaczka
• Focus Peaking
• Bracketing Ostrości: 3 - 999 zdjęć
• Wspomaganie AF - wbudowana dioda
• AF targeting pad (aktywowany za pomocą dwukrotnego stuknięcia w ekran)
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Cyfrowy pomiar ESP
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
Ostrość od Zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło żarówek, Światło jarzeniowe 1, Słoneczny dzień, Lampa błyskowa, Zachmurzone niebo, Cień, Tryb podwodny
• Ustawienia własne wg wzorca (4 ustawienia)
• Ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K)
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M)
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3, 1/2 lub 2/3 EV
Programy • Program auto, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Manualny, Czas B, Czas, Film, HDR, Mój tryb, Fotografowanie wg ustawień własnych, Tryb użytkownika 1, Tryb użytkownika 2
• Filtr artystyczny: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Vintage, Kolorowe elementy, Bleach Bypass
Zdjęcia seryjne • Tryb H: z szybkością do 15 kl./s
• Tryb L: z szybkością do 10 kl./s
• Tryb Cichy: (H) - ok. 60 kl./s, (L) - ok. 18 kl./s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Kompatybilne lampy zewnętrzne: FL‑36R, FL‑50R, FL‑300R, FL‑600R, FL‑700WR, FL‑900R
• Tryby: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający w wybranych lampach błyskowych, Manualny
• Synchronizacja:1/250 s, 1/8000 s (Tryb Super FP)
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s lub użytkownika
Karta pamięci Podwójne gniazdo kart SD/SDHC/SDXC
LCD Odchylany pod wieloma kątami, 3-calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 15 poziomach
Temp. barwowa regulowana w 15 poziomach,
Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo.
Wizjer Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie maks. 1.48x, punkt oczny 21 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 3.0 typu C, wyjście HDMI, wejście mikrofonu, wyjście słuchawkowe
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
• Wbudowane moduły Wi-Fi, Bluetooth
• Złącza mikrofonowe i słuchawkowe 3.5 mm mini-jack
• Gniazdo synchronizacji lampy błyskowej
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLH-1
Akcesoria Akumulator, ładowarka, lampa błyskowa, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi
Waga Ok. 997 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 144.4 x 146.8 x 75.4 mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje • Live Composite
• Wersje językowe menu: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, włoski, rosyjski, czeski, niderlandzki, duński, polski, portugalski, szwedzki, norweski, fiński, chorwacki, słoweński, węgierski, grecki, słowacki, turecki, łotewski, estoński, litewski, ukraiński, serbski
• Edycja RAW
• Stabilizacja o wydajności do 7.5 EV (z obiektywem M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4.0 PRO - ogniskowa 100 mm, tryb seryjny szybki H)
• Korpus wykonany ze stopów magnezu
• Kolor obudowy: czarny


Poprzedni rozdział