Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH. - test obiektywu

17 sierpnia 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Posiadacze Panaleiki 8–18 mm nie muszą zaprzątać sobie głowy podłużną aberracją chromatyczną. Jej minimalny wpływ da się dojrzeć dla maksymalnego otworu względnego, ale nawet wtedy jest on nieznaczny. Po przymknięciu przysłony sytuacja dodatkowo wyraźnie się poprawia.

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Kombinacja ultraszerokiego kąta widzenia i dobrego światła zawsze stawia wysokie wymagania przed optykami, którzy chcą poprawnie skorygować poprzeczną aberrację chromatyczną. Poniższy wykres pokazuje, jak poradzono sobie z tą wadą w przypadku Leiki.

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Osiągi są tutaj bardzo dobre. Z największym poziomem aberracji mamy do czynienia w okolicach maksymalnego otworu względnego, gdzie dla wszystkich ogniskowych trzyma się on przedziału 0.06–0.07%. Są to wartości, które uznajemy za małe. Co więcej, po przymknięciu przysłony aberracja jeszcze się zmniejsza i potrafi docierać do okolic 0.04%. Tak więc, niezależnie od użytej ogniskowej i przysłony, na rzeczywistych zdjęciach poprzeczna aberracja chromatyczna nie powinna nam zupełnie przeszkadzać. Brawo!

E-M5 II, RAW, 13 mm, f/3.5 E-M5 II, RAW, 18 mm, f/16.0
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale nie pokazują też żadnych wyraźnych różnic. Wszystko to wskazuje na brak wyraźnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Olympus E-M5 II, 18 mm, f/4.0, przed Olympus E-M5 II, 18 mm, f/4.0, za
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna