Fujifilm X-T30 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Do jakości użytych materiałów oraz ich spasowania nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń. Górny i dolny panel aparatu wyprodukowano z wytrzymałych i lekkich stopów magnezu, nie znajdziemy tu jednak uszczelnień chroniących aparat przed działaniem wilgoci i kurzu. Na przedniej ścianie aparatu znalazła się chropowata, gumowa okleina, która znacznie poprawia chwyt.
Zasilanie i złącza
X-T30 zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-W126 i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w odpowiedniej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie ok. 380 zdjęć. Podczas testów nie stwierdziliśmy znaczących odchyłek od tej deklaracji – udawało nam się nawet wykonywać więcej zdjęć. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.
Zestaw złącz komunikacyjnych obejmuje:
- wejście mikrofonu 2.5 mm (z możliwością podłączenia wężyka spustowego innych producentów),
- wyjście mikro HDMI (typ D),
- gniazdo USB typu C (USB3.1 Gen1), z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego oraz zestawu słuchawkowego.
Opcjonalnym akcesorium jest uchwyt MHG-XT10. Nie ma on jednak żadnych dodatkowych elementów sterujących, ani możliwości zamontowania dodatkowego akumulatora.
Uniwersalna gorąca stopka umożliwia zainstalowanie lampy błyskowej, a także mikrofonu MIC-ST1.
Przyciski
Spore zmiany zaszły w elementach sterujących aparatu. Teraz na tylnej ścianie nie znajdziemy już wybieraka wielokierunkowego, a dżojstik. Pozostałe przyciski pozostały bez większych zmian. Tradycyjnie jednak, omawianie elementów sterujących zaczniemy od górnej ściany urządzenia.
- filmowanie,
- BKT1, BKT2 – bracketing: ekspozycji, ISO, DR, symulacji filmu i balansu bieli,
- CH – szybka seria 8 kl/s (11 i 14 kl/s dla migawki elektronicznej),
- CL – wolna seria 3, 4 i 5 kl/s,
- S – pojedyncze zdjęcie,
- Adv1 i Adv2 – robienie zdjęć z efektem filtra cyfrowego,
- wielokrotna ekspozycja,
- panoramy.
- tylko LCD,
- tylko EVF,
- tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
- LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Jak już nas zdążyło przyzwyczaić Fujifilm, pokrętła można wciskać, co daje nam dostęp do kolejnych opcji konfiguracyjnych. Tylne jest konfigurowalne i pozwala na powiększenie obrazu w trybach PASM. Przy pomocy przedniego możemy ustawić typ sceny w trybie automatycznym.
W Fujifilm X-T30 znajdziemy 8 programowalnych przycisków. Należą do nich wszystkie kierunki pracy dżojstika, przyciski Fn, AE-L, AF-L oraz tylne pokrętło. Dodatkowo, konfigurować możemy gesty wykonywane na dotykowym ekranie. Lista dostępnych opcji, jakie możemy pod każdy z nich przypisać wygląda następująco:
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- RAW,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- wybór ustawień specjalnych,
- obszar ostrości,
- podgląd głębi pola,
- tryb AF,
- tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
- wykrycie twarzy/oczu,
- ustawienia DRIVE,
- samowyzwalacz,
- fotometria,
- typ migawki,
- czułość ISO,
- komunikacja bezprzewodowa,
- tryb lampy błyskowej,
- TTL blokada,
- lampa modelująca,
- ustawienia mikrofonu,
- podgląd głębi pola,
- podgląd naświetlenia / balansu bieli,
- podgląd efektu zdjęcia,
- tylko blokowanie AE,
- tylko blokowanie AF,
- tylko blokowanie AE/AF,
- AF włączony,
- ustawienia przysłony,
- odtwarzanie.
Menu
Menu aparatu nie różni się znacznie od tego, które znaleźć możemy w modelu X-T20. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „My menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek.
Menu jakości obrazu:
Menu ustawień AF/MF:
Menu ustawień zdjęć:
Menu lampy błyskowej:
Menu filmowania:
Menu konfiguracji:
Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.
- wybór ustawień specjalnych,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- podświetl ton,
- przyciemnij ton,
- redukcja zakłóceń,
- kolor,
- wyostrzenie,
- tryb AF,
- tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
- wykrycie twarzy/oczu,
- MF assist,
- samowyzwalacz,
- typ migawki,
- czułość ISO,
- tryb ekranu dotykowego,
- tryb lampy błyskowej,
- korekcja błysku,
- tryb filmu,
- regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
- wyłączenie dźwięku i lampy,
- jasność EVF/LCD,
- kolor EVF/LCD.
Wyświetlacz
Wyświetlany obraz jest dobrej jakości, a jego wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. Również w pełnym słońcu nie odnotowaliśmy problemów. W menu aparatu możliwa jest regulacja jasności ekranu oraz nasycenia kolorów w skali ±5 jednostek.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- wyświetlacz INFO (z dokładnym, procentowym wskaźnikiem naładowania akumulatora),
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji.
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje,
- ulubione.
Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki, jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.
- przesunięcie w górę – wybór trybu fotografowania,
- przesunięcie w lewo – symulacja filmu,
- przesunięcie w prawo – balans bieli,
- przesunięcie w dół – tryb autofokusu.
W trybie przeglądania, funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, oraz ich powiększanie i zmniejszanie.
Jeśli mamy aktywne przełączanie obrazu z ekranu na wizjer, zbliżenie palca do wyświetlacza często powoduje wzbudzenie czujnika oka i wyłączenie wyświetlacza. Przydałaby się opcja w menu, regulująca czułość tego czujnika (tak jak np. w bezlusterkowcach Panasonika).
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu pierścienia trybów migawki w pozycji Film. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- DCI 4K (4096×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- 4K (3840×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- Full HD (2048×1080, 1920×1080): 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- Full HD (1920×1080): 120p, 100p.
Fujifilm X-T30 to również kilka nowych, względem X-T20, funkcji. W najnowszym korpusie otrzymujemy F-Log, zebrę, focus peaking, 10-bitowy zapis o próbkowaniu 4:2:2 (ten jedynie na zewnętrzne rejestratory), lub 8-bitowy 4:2:0. Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania. Dodatkowo, możemy to zrobić z poziomu ekranu dotykowego. W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawimy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość regulujemy w zakresie 200–12800 ISO, możemy też zdać się na automatykę. Dodatkowo, X-T30 pozwala na wizualizację poziomów dźwięku oraz możliwość podłączenia słuchawek przez port USB-C oraz zewnętrznego mikrofonu przez port 2.5mm.
Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) zależy od podpiętego obiektywu. W przypadku XF 35 mm f/1.4 praca systemu AF pozostawia sporo do życzenia ze względu na szybkość i pewność pracy mechanizmu. Lepiej pod tym względem sprawował się kitowy 15–45 mm, choć często obserwujemy charakterystyczne „pompowanie”.
Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. W procesie ostrzenia może nas wspomagać funkcja focus-peaking (również w trakcie rejestracji) lub powiększenie obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Dzięki obecności odpowiedniego wejścia, mamy możliwość podłączenia mikrofonu zewnętrznego.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem. Korzystaliśmy z obiektywu 15–45 mm.
- film 1 – H.264 4K 3840×2160 pix, 25p, 64 MB,
- film 2 – H.264 4K 4096×2160 pix, 24p, 64 MB,
- film 3 – H.264 4K 4096×2160 pix, 24p, 140 MB,
- film 4 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 196 MB,
- film 5 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 98 MB,
- film 6 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 171 MB,
- film 7 – H.264 1920×1080 pix, 50p, 267 MB,
- film 8 – H.264 1920×1080 pix, 60p, 195 MB,
- film 9 – H.264 1920×1080 pix, 25p, 147 MB,
- film 10 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 171 MB,
- film 11 – H.264 2048×1080 pix, 24p, 444 MB,
- film 12 – H.264 2048×1080 pix, 60p, 138 MB,
- film 13 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 150 MB,
- film 14 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 200 MB,
- film 15 – H.264 1920×1080 pix, 30p, 114 MB,
- film 16 – H.264 1920×1080 pix, 30p, 150 MB,
- film 17 – H.264 1920×1080 pix, 50p, 150 MB,
- film 18 – H.264 1920×1080 pix, 60p, 88 MB,
- film 19 – H.264 1920×1080 pix, 60p, 113 MB,
- film 20 – H.264 4K 4096×2160 pix, 24p, 176 MB,
- film 21 – H.264 4K 4096×2160 pix, 30p, 197 MB,
- film 22 – H.264 4K 3840×2160 pix, 24p, 202 MB,
- film 23 – H.264 4K 3840×2160 pix, 25p, 163 MB,
- film 24 – H.264 4K 3840×2160 pix, 30p, 176 MB,
- film 25 – H.264 4K 3840×2160 pix, 30p, 297 MB.
Wizjer
W modelu X-T30 wykorzystano wizjer elektroniczny o rozmiarze 0.39 cala, wykonany w technologii OLED. Pokrywa on 100% kadru i oferuje powiększenie 0.62x oraz rozdzielczość 2.36 mln punktów. Wizjer wyposażony został także w korekcję dioptrii (od −4 do +2) oraz czujnik zbliżeniowy. Czas przełączenia obrazu pomiędzy ekranem a celownikiem to ok. 0.5 sekundy.
Do dyspozycji mamy dwa ekrany: z informacjami i bez, a przełączamy się między nimi przyciskiem DISP/BACK. W menu aparatu dostępna jest opcja, która powoduje, że po obróceniu X-T30 do pozycji pionowej, opisy również zmieniają położenie.
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. Smużenie i wyraźne zaszumienie pojawiają się dopiero w warunkach bardzo słabego oświetlenia, nie jest to jednak nic, co uniemożliwiałoby skuteczne wykadrowanie.