Fujifilm X-T30 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.8 | 108.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.82 | 107.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.57 | 113.7 |
Pochmurny dzień | Chmury | 6.22 | 114.5 |
3000K | Auto | 23.8 | 133.9 |
3000K | Żarówki | 6.68 | 103.4 |
3000K | 3000K | 6.64 | 102.8 |
5500K | Auto | 5.46 | 108.4 |
5500K | 5600K | 12.8 | 108.8 |
Błysk | Auto | 3.91 | 92.2 |
Najlepsze odwzorowanie kolorów zanotowaliśmy w świetle błyskowym i 5500 K dla automatyki. Do zachowania w świetle naturalnym nie mamy większych zastrzeżeń, ale zwykle w tych warunkach obserwujemy nieco lepsze wyniki. Dość dobrze sprawdziły się także ustawienia „żarówka” i 3000 K dla światła żarowego, ale w tym świetle kompletnie zawiódł automat. Generalnie, X-T30 ma tendencję do przesycania kolorów, co najbardziej widoczne przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym oraz w słoneczne i pochmurne dni.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.