Fujifilm X-T30 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu RAW
Fujifilm X-T30 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 12800 i 25600.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-T30 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon EOS M6 Mark II i Panasonic GX9. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Na niskich czułościach, zdjęcia z X-T30 wypadają naprawdę dobrze pod względem szczegółowości. Dobre wrażenie sprawia również rozsądny poziom zakłóceń na wyższych nastawach. Gdy porównamy wizualnie stopień zaszumienia w prezentowanych wyżej aparatach, okazuje się, że nawet przy ISO 6400 różnice pomiędzy nimi nie są znaczące. Jedynie GX9 odstaje nieco od reszty.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Do ISO 12800 krzywa ma prawidłowy, wykładniczy przebieg. Niewielkie załamanie da się zauważyć przy ISO 25600. Pamiętajmy jednak, że jest to wartość rozszerzona, nie należy zatem do tego przykładać specjalnej wagi.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
Wprawdzie A6500 wypada najlepiej, to w przebiegu widać niewielkie załamania będące najprawdopodobniej efektem odszumiania. Jeśli chodzi o pozostałe modele, prym wiedzie bezlusterkowiec Fujifilm. Niemniej różnice pomiędzy poszczególnymi modelami nie są duże. Przykładowo, dla ISO 6400 przewaga X-T30 nad GX9 to niecałe 1/3 EV, a nad M6 Mark II – niespełna 1/2 EV.
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-T30 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
100 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to w zakresie czułości natywnych nie mamy większych zastrzeżeń do ich kształtu, choć poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału. Dopiero dla nastaw rozszerzonych obserwujemy grzebieniowy charakter histogramu. Same darki natomiast wyglądają dobrze, nie obserwujemy jaśniejszych brzegów kadru jak u poprzednika. Zastanawiające są natomiast wartości odchylenia stardardowego, które nie rosną proporcjonalnie wraz ze wzrostem ISO. To może świadczyć o odszumianiu dłuższych ekspozycji.
Przy okazji zauważyliśmy w aparacie błąd wskazań czasu naświetlania. Do 120 sekund, wszystko jest w porządku. Gdy naświetlamy 150 sekund, w EXIF-ie zdjęcia pojawia się informacja o ekspozycji o 10 sekund dłuższej. Z kolei w przypadku naszych darków, zamiast 180 sekund widzimy 200 sekund. Co ciekawe, zegar w aparacie odliczający czas przy dłuższych ekspozycjach działa bez zarzutu, co potwierdza równoległy pomiar zewnętrznym stoperem.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 1020 | 39 |
100 | 1019 | 39 |
160 | 1020 | 39 |
200 | 1019 | 39 |
400 | 1022 | 39 |
800 | 1014 | 42 |
1600 | 1015 | 43 |
3200 | 1006 | 53 |
6400 | 1007 | 69 |
12800 | 1007 | 112 |
25600 | 980 | 189 |
51200 | 1000 | 187 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
100 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |