Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Prośba do Optycznych: nie publikujcie nowych testów sprzętu dopóki ja nie kupię sobie nowego zestawu (co może potrwać z pół roku), bo prawie już miałem wszystko poukładane, a teraz zabiliście mi ćwieka tym testem. Ach, ten nieszczęsny dar wolności, człowiek musi sam za siebie decydować, okrrropneee... :-))
@sanescobar dodajmy jeszcze że te 23KM to był boxer chłodzony powietrzem umieszczony z tyłu pojazdu. Czysty motor-sport jak nie przymierzając Porsche 911. Ale wracając do tematu z bezdroży offtopu: wolałbym konstrukcję mniej przypominającą lustrzankę. Na szczęście dla takich malkontentów jak ja Panasonic stworzył serię GX.
Kurcze, podoba mi się. Nie masuje mi jedynie sposób odchylania wyświetlacza. Jakość obrazu oczywiście też nie zachwyca, ale już się pogodziłem, że w tym systemie szału nie będzie :/
Do wad G90 trzeba też zaliczyć większą masę i stale rosnący rozmiar serii G. Teraz bliżej G90 do rozmiarów filmowej serii GH która jest już w klasie lustrzanek (praktycznie ta sama masa i wymiary co Canon 80D). Przy tak małej matrycy to trochę idiotyzm. Bo w tej kategorii mieści się pełnoklatkowy EOS RP czy nawet bardziej pro EOS R.
Największą zaletą serii G był właśnie niewielki rozmiar i spore możliwości video, nawet jak ograniczone względem serii GH. Szkoda, że z tego zrezygnowano.
"przycięcie obrazu przy filmowaniu w 4K (crop 1.2x)," - większość stron podaje że jest bliżej 1.25, czyli nagrywanie w 4K traci sens, bo dla proporcji 16:9 zostaje coś koło 1" matrycy efektywnie wykorzystanej. Można zapomnieć o szerokich kątach (czy małe UWA nie było pierwotnie zaleta m4/3?).
Panasonic mocno się nie postarał bo crop jest nawet w slow motion dla 1080p przy 100/120 fps. Zresztą nagrywa wtedy bez AFa i dźwięku.
Do video zatem ciągle tylko dużo droższe G9/GH5, lub powrót do G80 z 2016 roku który cropa w 4K miał tylko x1.1
@tempor, wiesz, ja słyszałem o krytyce modelu D7500, jako o kroku wstecz, ale żeby zaraz wyśmiewać? Patrząc na mojego Canona musiałbym się śmiać cały czas, nie mógłbym robić zdjęć…
@rauf - czyli 130 g roznicy pomiedzy G7 a G90 to przepasc dyskwalifikujaca ten drugi model podczas gdy 200 g roznicy pomiedzy G90 a D80 to nieodczuwalny szczegol, sprawiajacy ze w zasadzie nie roznia sie od siebie ? A tak poza tym wybierac aparat kierujac sie jego wymiarami i waga to tak jak wybierac w ten spsosb zone - moze sie okazac, ze znaleziony ideal do niczego sie nie nadaje.
@Legoman, spójrz szerzej nie tylko na suche liczby. Seria G miała być tańszym, lżejszym i mniejszym odpowiednikiem flagowej filmowej GH. Jest prawie tak samo duża, wkraczając na terytorium lustrzanek. Gdzie tu sens, skoro wspomniane G80 ma większą matrycę i jest tradycyjnym lustrem?
Nie zastanawia Cię, że Canon potrafi zrobić mniejsze FF niż rzekomo "małe" m4/3 w wydaniu G90? Trochę kuriozum.
I nie, to nie 130g dyskwalifikuje G90 tylko nie najnowsza matryca i crop w 4K/slowmo dekapitujący sens używania tego body do video.
@fauf - solidne wymiary korpusu to nie wada. Bezlusterkowiec Canona ma wieksza matryce , ale i fatalna ergonomie i solidnosc co mocno ogranicza jego uzytecznosc. Co do kastracji to w pelni sie zgadzam - takie aparaty bardzo wyraznie pokazuja jak cena tego co otrzymujemy ma sie nijak do mozliwosci. Sztuczne okaleczenie tego modelu nie zacheca do kupna drozszego, raczej zniecheca do calego systemu. Podobnie robil Nikon degenerujac serie od swietnego D7100 przez zubozonego D7200 po faktycznie smiesznego D7500.
"Gdzie tu sens, skoro wspomniane G80 ma większą matrycę i jest tradycyjnym lustrem? " - oczywiście o 80D chodziło, że jest podobnych rozmiarów a oferuje znacznie lepszy obrazek.
@Legoman, zgadza się, nie wiem jak RP ale Rkę używam od paru miesięcy i faktycznie ergonomia mogłaby być lepsza, całe szczęście to nie krytyczne wady i foci się fantastycznie, ale nie do wszystkiego da się przyzwyczaić. Korpusy Panasa miały dotychczas cudowną ergonomie, co z tego skoro interesująca mnie seria G jest degradowana. GH są olbrzymie jak na rozmiar matrycy którą oferują a GX nie mają w całości obracalnego ekranu. Może na olimpiadę się zepną i będzie jakieś nowe otwarcie, w tej chwili nie mam co od nich kupić i siedzę na G7 (jak G8 tylko bez stabilizacji).
Rozmiar rośnie również w powodu temperatur, a raczej odprowadzania ciepła dlatego często ta według Ciebie "wada" jest zaletą bo aparat ani nie wygeneruje nagle dużego szumu termicznego tylko zachowa pewną stabilizację w jakości obrazu, a co najważniejsze po prostu nie wyłączy się podczas pracy... ;)
@TrenerLumix, kupiłbym to wyjaśnienie gdyby nowy G90 oferował 4K w 60 fps. Ale nie oferuje, jest jak było 30 fps od 2016 roku, mimo optymalizacji kodeków, mimo zwiększenia rozmiarów body. To że matryca ma 25% więcej pixeli mało mnie satysfakcjonuje, wolałbym pełny FOV z 4K najlepiej z 60fps.
Olimpiada na karku, Japończycy odgrażają się jak to 8K już za chwilę wszędzie będzie, tymczasem realia takie że ciągle mamy żenujące 30fps w standardzie 4K, do tego na niskim bitrate. To jest śmieszne, bo 4K/60 mam już w telefonie czy Osmo Pocket wielkości paczki fajek (a nawet jej połowy).
Pytanie do przedstawiciela Panasonic Polska: czy wiadomo, kiedy i za jaką cenę będzie dostępny w Polsce obiektyw Lumix G Vario 14-140 mm f/3.5-5.6 II ASPH. / POWER O.I.S. (H-FSA14140)? W zestawie z G90 wyglądałby bardzo zachęcająco.
Czym to różni się od G80? Czemu m4/3 mają takie długie czasy synchro? Przecież to o połowę krótsza droga! Gdyby mechanizm był równie szybki jak w pełnoklatkowych, a to chyba technologicznie nie problem, to synchro mogłoby być nawet na poziomie 1/500s i byłby to duży bonus tych aparatów, poza oczywistym - nawet przy jasnych szkłach jest sensowna GO!
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Panasonic zrobił następcę Olympusa OM-D E-M5 Mark II.
Prośba do Optycznych: nie publikujcie nowych testów sprzętu dopóki ja nie kupię sobie nowego zestawu (co może potrwać z pół roku), bo prawie już miałem wszystko poukładane, a teraz zabiliście mi ćwieka tym testem. Ach, ten nieszczęsny dar wolności, człowiek musi sam za siebie decydować, okrrropneee...
:-))
Aparat jak hot hatch z silnikiem 40 KM.
@Legoman
40 KM wystarczy, żeby dotrzeć do celu.
no tak, w prl-u to i 23KM było nadto :)
Crop przy 4K troche lipa.
@sanescobar dodajmy jeszcze że te 23KM to był boxer chłodzony powietrzem umieszczony z tyłu pojazdu. Czysty motor-sport jak nie przymierzając Porsche 911. Ale wracając do tematu z bezdroży offtopu: wolałbym konstrukcję mniej przypominającą lustrzankę. Na szczęście dla takich malkontentów jak ja Panasonic stworzył serię GX.
panas fajny do filmowania, nie potrzeba af-u, może akurat nie g90 ale są inne opcje :P
Kurcze, podoba mi się.
Nie masuje mi jedynie sposób odchylania wyświetlacza. Jakość obrazu oczywiście też nie zachwyca, ale już się pogodziłem, że w tym systemie szału nie będzie :/
"Nie pasuje" oczywiście. Niezła literówka wyszła :P
W kategoriach związanych z jakością obrazu wyśmiewany D7500 zbiera wyższe noty niż G90 czy a6400.
Dziękuję za uwagę, dobrej nocy.
link
link
Olympus ma teraz tak mało atrakcyjną ofertę w porównaniu z Panasem:
link
Wyśmiewany D7500? A kto go wyśmiewa i z jakiego powodu?
Do wad G90 trzeba też zaliczyć większą masę i stale rosnący rozmiar serii G. Teraz bliżej G90 do rozmiarów filmowej serii GH która jest już w klasie lustrzanek (praktycznie ta sama masa i wymiary co Canon 80D). Przy tak małej matrycy to trochę idiotyzm. Bo w tej kategorii mieści się pełnoklatkowy EOS RP czy nawet bardziej pro EOS R.
m4/3
G7....124,9x86,2x77,4 mm....410g
G80..128.4x89,0x74.3 mm....505g
G90..130.4x93.5x77.4 mm....536g
G9.... 136.9x97.3x91.6 mm...658g
GH5..138.5x98.1x87.4 mm...725g
APS-C
80D...139x105.2x78.5 mm....730g
FF
RP.....132.5x85.0x70.0 mm...485g
R.......135.8x98.3x84.4 mm...660g
Największą zaletą serii G był właśnie niewielki rozmiar i spore możliwości video, nawet jak ograniczone względem serii GH. Szkoda, że z tego zrezygnowano.
"przycięcie obrazu przy filmowaniu w 4K (crop 1.2x)," - większość stron podaje że jest bliżej 1.25, czyli nagrywanie w 4K traci sens, bo dla proporcji 16:9 zostaje coś koło 1" matrycy efektywnie wykorzystanej. Można zapomnieć o szerokich kątach (czy małe UWA nie było pierwotnie zaleta m4/3?).
Panasonic mocno się nie postarał bo crop jest nawet w slow motion dla 1080p przy 100/120 fps. Zresztą nagrywa wtedy bez AFa i dźwięku.
Do video zatem ciągle tylko dużo droższe G9/GH5, lub powrót do G80 z 2016 roku który cropa w 4K miał tylko x1.1
@komor
Każdy, kto ma D7200. Wyższa cena aparatu z niższej półki to drwina.
@tempor, wiesz, ja słyszałem o krytyce modelu D7500, jako o kroku wstecz, ale żeby zaraz wyśmiewać? Patrząc na mojego Canona musiałbym się śmiać cały czas, nie mógłbym robić zdjęć…
@komor
śmiać się ≠ wyśmiewać
link
@rauf
Jest GX9 (z 12-60mm za 3500)
-za tą cenę u Olympusa to tylko coś ze starą matrycą.
@mig-37
Fiat 126p miał silnik rzędowy..
@PDamian GX9 w 4K ma cropa chyba też x1.25, tyle że mniejsze body
link
link
link ; )
@rauf - czyli 130 g roznicy pomiedzy G7 a G90 to przepasc dyskwalifikujaca ten drugi model podczas gdy 200 g roznicy pomiedzy G90 a D80 to nieodczuwalny szczegol, sprawiajacy ze w zasadzie nie roznia sie od siebie ?
A tak poza tym wybierac aparat kierujac sie jego wymiarami i waga to tak jak wybierac w ten spsosb zone - moze sie okazac, ze znaleziony ideal do niczego sie nie nadaje.
@Legoman, spójrz szerzej nie tylko na suche liczby. Seria G miała być tańszym, lżejszym i mniejszym odpowiednikiem flagowej filmowej GH. Jest prawie tak samo duża, wkraczając na terytorium lustrzanek. Gdzie tu sens, skoro wspomniane G80 ma większą matrycę i jest tradycyjnym lustrem?
Nie zastanawia Cię, że Canon potrafi zrobić mniejsze FF niż rzekomo "małe" m4/3 w wydaniu G90? Trochę kuriozum.
I nie, to nie 130g dyskwalifikuje G90 tylko nie najnowsza matryca i crop w 4K/slowmo dekapitujący sens używania tego body do video.
wagomiara niektorych modeli:
m4/3
G7....124,9x86,2x77,4 mm....410g
G80..128.4x89,0x74.3 mm....505g
G90..130.4x93.5x77.4 mm....536g - 0,53 kgdm3
G9.... 136.9x97.3x91.6 mm...658g
GH5..138.5x98.1x87.4 mm...725g - 0,86
APS-C
80D...139x105.2x78.5 mm....730g - 0,84
FF
RP.....132.5x85.0x70.0 mm...485g - 0,38
R.......135.8x98.3x84.4 mm...660g - 0,74
FF mniejszej wagomiary od m43 . I z jakiego powodu wchodzic w m43?
@fauf - solidne wymiary korpusu to nie wada. Bezlusterkowiec Canona ma wieksza matryce , ale i fatalna ergonomie i solidnosc co mocno ogranicza jego uzytecznosc.
Co do kastracji to w pelni sie zgadzam - takie aparaty bardzo wyraznie pokazuja jak cena tego co otrzymujemy ma sie nijak do mozliwosci. Sztuczne okaleczenie tego modelu nie zacheca do kupna drozszego, raczej zniecheca do calego systemu. Podobnie robil Nikon degenerujac serie od swietnego D7100 przez zubozonego D7200 po faktycznie smiesznego D7500.
@rauf - przepraszm z literowki. Starosc nie radosc.
"Gdzie tu sens, skoro wspomniane G80 ma większą matrycę i jest tradycyjnym lustrem? " - oczywiście o 80D chodziło, że jest podobnych rozmiarów a oferuje znacznie lepszy obrazek.
@Legoman, zgadza się, nie wiem jak RP ale Rkę używam od paru miesięcy i faktycznie ergonomia mogłaby być lepsza, całe szczęście to nie krytyczne wady i foci się fantastycznie, ale nie do wszystkiego da się przyzwyczaić. Korpusy Panasa miały dotychczas cudowną ergonomie, co z tego skoro interesująca mnie seria G jest degradowana. GH są olbrzymie jak na rozmiar matrycy którą oferują a GX nie mają w całości obracalnego ekranu. Może na olimpiadę się zepną i będzie jakieś nowe otwarcie, w tej chwili nie mam co od nich kupić i siedzę na G7 (jak G8 tylko bez stabilizacji).
Pokoradlasztuki 9 lipca 2019, 17:22
wagomiara niektorych modeli:
-----------------------
jak ktoś fotografuje aparatami bez obiektywów to może sobie porównywać, hehe
@rauf
Rozmiar rośnie również w powodu temperatur, a raczej odprowadzania ciepła dlatego często ta według Ciebie "wada" jest zaletą bo aparat ani nie wygeneruje nagle dużego szumu termicznego tylko zachowa pewną stabilizację w jakości obrazu, a co najważniejsze po prostu nie wyłączy się podczas pracy... ;)
@TrenerLumix, kupiłbym to wyjaśnienie gdyby nowy G90 oferował 4K w 60 fps.
Ale nie oferuje, jest jak było 30 fps od 2016 roku, mimo optymalizacji kodeków, mimo zwiększenia rozmiarów body. To że matryca ma 25% więcej pixeli mało mnie satysfakcjonuje, wolałbym pełny FOV z 4K najlepiej z 60fps.
Olimpiada na karku, Japończycy odgrażają się jak to 8K już za chwilę wszędzie będzie, tymczasem realia takie że ciągle mamy żenujące 30fps w standardzie 4K, do tego na niskim bitrate. To jest śmieszne, bo 4K/60 mam już w telefonie czy Osmo Pocket wielkości paczki fajek (a nawet jej połowy).
Pytanie do przedstawiciela Panasonic Polska: czy wiadomo, kiedy i za jaką cenę będzie dostępny w Polsce obiektyw Lumix G Vario 14-140 mm f/3.5-5.6 II ASPH. / POWER O.I.S. (H-FSA14140)? W zestawie z G90 wyglądałby bardzo zachęcająco.
I jeszcze jedno pytanie (może ktoś odpowie?): czy korpus G90 jest dostępny w wersji "chrome", czy tylko w czarnej?
@rauf
4K/60 jest dostępne np. w modelach G9 lub GH5 więc oferujemy wybór ;)
@Soniak10
Wysłałem zapytanie w tej sprawie jak tylko dostanę odpowiedź wyjaśnię temat. Co do zestawu jest właśnie oferowany do G90, w opcji G90H.
Już jest Vario 14-140. Cena 3 tys.
Czym to różni się od G80?
Czemu m4/3 mają takie długie czasy synchro? Przecież to o połowę krótsza droga! Gdyby mechanizm był równie szybki jak w pełnoklatkowych, a to chyba technologicznie nie problem, to synchro mogłoby być nawet na poziomie 1/500s i byłby to duży bonus tych aparatów, poza oczywistym - nawet przy jasnych szkłach jest sensowna GO!