Panasonic Lumix DC-G90 - test aparatu
5. Balans bieli
- Awb – automatyczny balans bieli,
- Awbc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
- Awbw – automatyczny balans bieli z zachowaniem ciepłej kolorystyki,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.96 | 108 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.44 | 109.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.73 | 110.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.2 | 109.6 |
3000K | Auto (Awb) | 17.7 | 132.6 |
3000K | Auto (Awbc) | 17.8 | 132.2 |
3000K | Auto (Awbw) | 17.9 | 132.5 |
3000K | Żarówki | 6.26 | 110.4 |
3000K | 3000K | 6.99 | 109.1 |
5500K | Auto | 8.46 | 124.3 |
5500K | 5500K | 8.04 | 123.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.72 | 106 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 8.11 | 106.8 |
Błędy kolorów utrzymują się na najniższym poziomie w świetle naturalnym. Z kolei najwyższe – przy żarówkach i aktywnej automatyce. Jak widać na podstawie powyższej tabelki i szczegółowych wyników z Imatestu, dodatkowe opcje w postaci zachowania zimnej lub ciepłej kolorystyki, wprowadzają jedynie minimalne zmiany. Dopiero wzorzec „żarówki” oraz samodzielne ustawienie temperatury barwowej zapewniło bardziej naturalną kolorystykę.
Nasycenie w każdym z naszych pomiarów przekracza wartość wzorcową. Większą tendencję do przesycania barw widać w świetle sztucznym (poza błyskowym), przy zastosowaniu automatyki. Średnia odchyłka (przy uwzględnieniu tylko podstawowego wariantu automatyki dla żarówek) wyniosła 14%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.