Panasonic Lumix DC-G90 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
W Panasoniku G90 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 oraz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (20M) | 5148×3888 |
M (10M) | 3712×2784 |
S (4M) | 2624×1968 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (17M) | 5184×3456 |
M (9M) | 3712×2480 |
S (4.5M) | 2624×1752 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (14.5M) | 5184×2920 |
M (8M) | 3840×2160 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (14.5M) | 3888×3888 |
M (7.5M) | 2784×2784 |
S (3.5M) | 1968×1968 |
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji „Styl zdjęcia”, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Pozwala ona na wybranie jednego ze stylów zdjęcia:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- L. Monochromatyczne (czarno-białe),
- L. Monochromatyczne D (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret,
- Własne,
- Cinelike D,
- Cinelike V,
- V-Log L.
Funkcja Styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Na niskich czułościach, najostrzejsze wydają się wycinki z aparatu Sony. Jest to jednak w pewnym stopniu zasługa wyostrzania, które z kolei w Nikonie w ogóle nie występuje. Lumix wypada z kolei mniej więcej pośrodku.
Jeśli chodzi o zaszumienie obrazu, wycinki z G90 prezentują się dobrze do ISO 1600. Powyżej tej wartości odszumianie pozbawia obraz wielu detali. Niemniej jednak tę nastawę wciąż można uznać za użyteczną. Konkurenci radzą sobie w tej kategorii nieco lepiej od Lumiksa, warto jednak pamiętać, że wyposażono ich w większe fizycznie sensory (APS-C).
Wyostrzanie
W Panasoniku G90 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania plików JPEG (od −5 do +5 w skoku jednostkowym).
Panasonic Lumix G90, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
G90, podobnie jak poprzednik, posiada również filtry efektowe. Nie zwiększyła się ich liczba, do dyspozycji mamy więc:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Ponadto w każdym z filtrów mamy dostępne dodatkowe ustawienia związane z nim. Korygować możemy (w zależności od wybranego filtra) intensywność danego filtra, kontrastu, nasycenia itp.
Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście Lumiksa GX9.
HDR i Inteligentna dynamika
Tryb HDR oraz inteligentna dynamika służą do rejestracji obrazów o zwiększonej rozpiętości tonalnej. Pierwszy z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (auto, ±1, ±2, ±3 EV), podczas gdy druga (auto oraz 3 stopnie intensywności) jedynie programowo „wyciąga” informacje z jasnych i ciemnych obszarów na zdjęciu. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki.
Niżej prezentujemy efekty działania wymienionych funkcji przy następujących ustawieniach:
- zdjęcie standardowe,
- HDR:
- auto,
- ±1 EV,
- ±2 EV,
- ±3 EV,
- inteligentna dynamika:
- auto,
- poziom wysoki,
- poziom standardowy,
- poziom niski.
Przykładowe zdjęcia z użyciem powyższych ustawień można zobaczyć np. w teście Lumiksa GX9.
Zdjęcia panoramiczne
Panasonic G90, tak samo jak inne modele Lumix G, oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich panoramę. Odnajdziemy go jako osobną pozycję na kole trybów pracy aparatu. W ustawieniach funkcji panoramy odnajdziemy opcję wyboru kierunku fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół, kąta widzenia (standardowy lub szeroki), a także możliwość zastosowania jednego z kilkunastu opisanych wyżej filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- Standardowa:
- Pionowa – 7680×2560 pikseli,
- Pozioma – 8176×1920 pikseli,
- Szeroka:
- Pionowa – 7680×1280 pikseli,
- Pozioma – 8176×960 pikseli.
Tryb ten sprawdza się dobrze, bowiem jakość zdjęć jest wysoka, a błędy łączenia – bardzo nieliczne. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych plików.