Panasonic Lumix S1 - test aparatu
5. Balans bieli
- AWB – automatyczny balans bieli,
- AWBc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
- AWBw – automatyczny balans bieli z zachowaniem ciepłej kolorystyki,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa (4 ustawienia).
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.97 | 112.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.5 | 110.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 7.05 | 111.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 7.29 | 112.4 |
3000K | Auto (AWB) | 16.4 | 129.7 |
3000K | Auto (AWBc) | 14 | 126.1 |
3000K | Auto (AWBw) | 17.9 | 132.1 |
3000K | Żarówki | 6.63 | 114.3 |
3000K | 3000K | 6.75 | 110 |
5500K | Auto | 6.34 | 120.7 |
5500K | 5500K | 9.53 | 126.5 |
Najlepsze wyniki odwzorowania kolorów zanotowaliśmy w słoneczny dzień. Przy zachmurzonej pogodzie natomiast błędy są raczej przeciętne, zazwyczaj obserwujemy niższe wartości od tych w powyższej tabeli. Automatyka w świetle żarowym zapewnia ciepłe zabarwienie, niezależnie od dodatkowego ustawienia (zachowaj ciepłe / zimne barwy). Tu najlepiej sprawdziło się samodzielne ustawienie temperatury barwowej.
Nasycenie w każdym z naszych pomiarów przekracza wartość wzorcową. Większą tendencję do przesycania barw widać w świetle sztucznym, przy zastosowaniu automatyki. Uwzględniając wszystkie przypadki, średnia odchyłka wyniosła prawie 19%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.