Samsung Galaxy S10 Plus - test aparatu
4. Optyka
Rozdzielczość
Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy ISO12223 robionych dla różnych długości ogniskowych i różnych wartości przysłony. Następnie dokonujemy obliczeń dla centrum i brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50. Tradycyjnie pomiarom podlegały zarówno pliki JPEG, jak i surowe pliki RAW.
Zacznijmy od wyników otrzymanych dla plików RAW. Poniższy wykres zawiera dane jedynie dla aparatu głównego (4.3 mm), bowiem pozostałe nie pozwalają zapisywać plików RAW.
Zaskoczeń nie ma – uzyskane wyniki są zgodne z tymi, jakie uzyskaliśmy w teście Samsunga S9 Plus. Wyjątkiem jest połączenie przysłony f/2.4 i centrum kadru. Tutaj zdolność rozdzielcza przekracza 1300 linii na wysokość kadru (LW/PH), przy czym u poprzednika lekko przekraczała 1500 LW/PH. Może to wynikać z rozrzutu jakościowego. W przypadku przysłony f/1.5 rezultaty są sporo gorsze niż dla przymkniętej przysłony. Tutaj maksimum to 1050 LW/PH w centrum kadru. Warto zauważyć, że dysproporcja pomiędzy centrum i brzegiem kadru jest znacznie bardziej widoczna w przypadku przysłony f/2.4.
Spójrzmy na przebiegi funkcji MTF dla składowych poziomej i pionowej dla przykładowego pliku RAW.
Przebiegi funkcji MTF oraz profilu na granicy czerni i bieli pokazują, że nie mamy do czynienia z wyostrzaniem plików DNG. Odpowiedzi w częstości Nyquista kształtują się na poziomie 13% oraz 15.6%, co oznacza, że mamy do czynienia z osłabionym lub zniesionych filtrem AA.
Poniżej zamieszczamy wyniki pomiaru rozdzielczości przeprowadzonego na plikach JPEG, dla dwóch ogniskowych: 26 mm oraz 52 mm (w ekwiwalencie dla pełnej klatki). Warto w tym miejscu wspomnieć, że dla obiektywu szerokokątnego nie udało nam się uzyskać sensownego obrazu tablicy ISO 12233. Powodem jest fakt, że obiektyw ten to konstrukcja typu „fixed focus” – ostrość ustawiona jest na stałe na pewnej odległości. Prawdopodobnie producent zoptymalizował obiektyw do pracy na dalekich dystansach, bowiem zdjęcia wykonane nawet na największej tablicy dostępnej w naszej redakcji charakteryzują się ogromnym astygmatyzmem. Żeby nie być gołosłownym, rezultaty dla obu składowych (poziomej i pionowej) przedstawiamy w tabeli poniżej.
Składowa pozioma | Składowa pionowa | |
584 LW/PH | 2465 LW/PH |
W porównaniu do testu surowych plików zauważamy, że zmierzone na JPEG-ach osiągi głównego aparatu są znacznie wyższe. To oczywiście efekt wyostrzania, którego niestety nie możemy regulować. Nadal można dostrzec sporą dysproporcję między centrum a brzegiem kadru. Co ciekawe, w przypadku dodatkowej kamery zanotowaliśmy jeszcze wyższe wyniki LW/PH, niż ze standardowego obiektywu. Różnica zaciera się jednak w przypadku brzegu kadru, gdzie rezultaty zmierzone dla obiektywu 6 mm oraz 4.3 mm są w zasadzie identyczne.
Tak wysoki wynik dla teleobiektywu wcale nie świadczy o wyższej jakości zdjęć – wizualnie to zdjęcia ze standardowej kamery robią lepsze wrażenie. W przypadku obiektywu o ekwiwalencie dla pełnej klatki 52 mm mamy po prostu do czynienia ze znacznie mocniejszym wyostrzaniem.
Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć tablicy testowej (w formacie JPEG) w skali 1:1 z okolic centrum kadru dla maksymalnej i minimalnej rozdzielczości.
4.3 mm f/1.5 |
4.3 mm f/2.4 |
6 mm f/2.4 |
Aberracja chromatyczna
Przypomnijmy, że w naszej ocenie wartości aberracji wykraczające ponad 0.15% są uznawane za bardzo silne i widoczne na zdjęciach. Wyniki w przedziale 0.08–0.14% uznajemy za umiarkowane, a te z zakresu 0.04–0.07% za nieznaczące. Poniżej 0.04% możemy potraktować aberrację jako niezauważalną. Tym razem wyniki przestawiliśmy w postaci tabeli.
JPEG | RAW | |
4.3 mm | ||
f/1.5 | 0.01 | 0.032 |
f/2.4 | 0.01 | 0.021 |
6 mm | ||
f/2.4 | 0.01 | - |
1.8 mm | ||
f/2.4 | 0.05 | - |
W tabelce poniżej prezentujemy w skali 1:1 wycinki zdjęć tablicy testowej przestawiające krawędzie czerni i bieli z najwyższym i najniższym poziomem aberracji chromatycznej.
1.8 mm f/2.4 | 4.3 mm f/2.4 |
Dystorsja
Wyniki pomiarów podsumowuje poniższa tabela. W przypadku obiektywu szerokokątnego w nawiasie podaliśmy wartość przy aktywnej korekcji zniekształceń.
1.8 mm | 4.3 mm | 6 mm | |
JPEG | −8.32% (−0.99%) | −0.42% | 0.20% |
RAW | − | −0.42% | − |
W przypadku obiektywu 6 mm zauważamy dystorsję poduszkową, także o niewielkiej intensywności. Oczywiście pomiar dotyczy jedynie pliku JPEG.
Największy problem dotyczy oczywiście obiektywu szerokokątnego. W przypadku zdjęć z nieaktywną korekcją zniekształceń, mamy do czynienia z dystorsją poduszkową o bardzo wysokim nasileniu. Przy włączonej korekcji, poziom wady spada do −0.99%. Niestety, ta mocna korekcja niesie za sobą skutek uboczny w postaci „pompowania pikseli”.
W tabeli poniżej zamieszczamy zdjęcia, na których wykonaliśmy pomiary. W przypadku obiektywu szerokokątnego, w rubryce RAW zamieściliśmy zdjęcie po korekcji zniekształceń.
JPEG | RAW/Korekcja zniekształceń |
1.8 mm | |
4.3 mm | |
6 mm | |
Koma i astygmatyzm
Centrum | Róg |
4.3 mm, f/1.5 | |
4.3 mm, f/2.4 | |
Zarówno przy przysłonie f/1.5, jak i f/2.4 widać zniekształcenie obrazu diody na brzegu kadru.
W pełni otwarty obiektyw głównego aparatu charakteryzuje się umiarkowanym astygmatyzmem o wartości 9.8%. Po przymknięciu, wada nie przekracza 3%.
Winietowanie
JPEG | RAW | |
1.8 mm | ||
f/2.4 | 21.3% (−0.698 EV) | - |
4.3 mm | ||
f/1.5 | 10.5% (−0.271 EV) | 11.4% (−0.368 EV) |
f/2.4 | 3.1% (−0.154 EV) | 12.4% (−0.266 EV) |
6 mm | ||
f/2.4 | 6.9% (−0.248 EV) | - |
JPEG | RAW |
1.8 mm | |
f/2.4 | f/2.4 |
4.3 mm | |
f/1.5 | f/1.5 |
f/2.4 | f/2.4 |
6 mm | |
f/2.4 | f/2.4 |
Odblaski
Odblaski są problemem testowanego aparatu w przypadku każdego z testowanych modułów. Zauważymy widoczne flary, które mogą stać się częścią sporej części kadru, a także spadek kontrastu.Obiektyw 6 mm
Obiektyw 1.8 mm
Obiektyw 4.3 mm
f/1.5 |
f/2.4 |
f/2.4 |
f/2.4 |
f/1.5 |