Samsung Galaxy S10 Plus - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- 4032×3024 (12 M, 4:3),
- 2880×2160 (6.2 M, 4:3),
- 4032×2268 (9.1 M, 16:9),
- 2560×1440 (12 M, 16:9),
- 3024×3024 (9.1 M, 1:1),
- 2160×2160 (4.7 M, 1:1).
- JPEG,
- RAW (DNG) + JPEG (zapis tylko w pamięci urządzenia).
Balans bieli
Testowany Samsung został wyposażony w regulację nastaw balansu bieli. Do wyboru nie mamy jednak, w przeciwieństwie do poprzednika, gotowych nastaw, ale temperaturę barwową wyrażoną w kelwinach (skala od 2300K do 10000K) oraz automatyczny balans bieli. Dedykowane nastawy są z kolei dostępne w… trybie edycji zdjęć JPEG. Postanowiliśmy sprawdzić, jak automatyka radzi sobie z naszą procedurą testową.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 7.25 | 119.4 |
Zachmurzenie | Auto | 7.06 | 121.9 |
Żarówki | Auto | 17.4 | 128.3 |
Żarówki | 3000K | 8.59 | 124.5 |
5500K | Auto | 5.12 | 114.6 |
5500K | 5500K | 11.7 | 123.7 |
Lampa LED | Auto | 6.74 | 104.9 |
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest.
Kształt przebiegu oraz zbliżone wartości dla poszczególnych składowych jednoznacznie wskazują na silne odszumianie JPEG-ów. Wykres w zasadzie przypomina ten, jaki widzieliśmy w teście S9 Plus.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG przy użyciu obiektywu 4.3 mm.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Na początek zauważyć można, że zdjęcia Samsunga charakteryzują się najmocniejszym wyostrzaniem w stawce, przez co porównanie szczegółowości jest raczej bezcelowe. Pod względem zachowania S10 Plus na wyższych czułościach, mocniejsze oznaki zatarcia detali widać już przy ISO 400, a zdjęcie przy ISO 800 przypomina filtr „akwarela”. Konkurencja, a zwłaszcza Huawei P20 Pro, radzi sobie pod tym względem zdecydowanie lepiej. Ostatnią użyteczną czułością w przypadku Samsunga wydaje się ISO 200.