Sony A7C - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Trudno w tym kontekście znaleźć niszę dla A7C. Vlogerzy szukający kompaktowego aparatu z lekkimi obiektywami w większości zapewne zadowolą się tańszym oraz podobnym rozmiarowo i wagowo A6600. Zwłaszcza, że do tego ostatniego można dokupić na przykład Sigmę 16/1.4, której pełnoklatkowy odpowiednik będzie odczuwalnie droższy, a jeśli będzie rozsądnie wyceniony, to na tyle ciemny, że zysk z większej matrycy przestanie mieć znaczenie. Podobną specyfikację filmową do testowanego aparatu ma też zresztą jeszcze lżejszy i sporo tańszy Fujifilm X-S10.
Druga grupa, dla której może się liczyć możliwie niewielka waga, to osoby filmujące z użyciem dronów. Tu jednak też napotykamy na problem. Jeśli komuś zależy na maksymalnej jakości obrazu (a w takim celu instaluje się na dronie aparat pełnoklatkowy), to lepszym (i lżejszym) wyborem może się okazać filmująca w RAW-ach Sigma fp. Nawet po dołożeniu do niej zewnętrznego dysku SSD, by móc zapisywać 12-bitowe RAW-y w 4K, całość będzie odrobinę lżejsza od A7C. A autofokus, stabilizacja matrycy czy duża bateria przy dronowych zastosowaniach nie mają takiego znaczenia – dron i tak ma własny gimbal, a swój akumulator rozładuje szybciej, natomiast obiektyw ustawia się na hiperfokalną.
Cała reszta użytkowników, dla których niewielki rozmiar nie jest aż takim priorytetem, zapewne zdecyduje się na tańszy, lepszy ergonomicznie i sprawdzony model A7 III.
Zanim przejdziemy dalej, spójrzmy jeszcze, jak przedstawia się cena testowanego aparatu oraz jego konkurencji – tej wymienionej powyżej i nie tylko (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 29.01.2021):
- Canon EOS RP – ok. 4400 zł,
- Fujifilm X-S10 – ok. 4500 zł,
- Fujifilm X-T4 – ok. 7000 zł,
- Nikon Z5 – ok. 5900 zł,
- Panasonic S5 – ok. 9500 zł,
- Sigma fp – ok. 6500 zł,
- Sony A6600 – ok. 5800 zł,
- Sony A7 III – ok. 7700 zł,
- Sony A7C – ok. 9500 zł.
Na koniec pozostaje nam podsumowanie powyższych rozważań listą wad i zalet testowanego aparatu, zebranych w jednym miejscu:
Zalety:
- uszczelniona obudowa wykonana ze stopów magnezu,
- dobrze wyprofilowany grip,
- wygodnie umieszczony przycisk nagrywania,
- rekordowo pojemna bateria,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- rozkładany ekran,
- konstrukcja umożliwiająca ruch ekranu w dużym zakresie przy podłączonym mikrofonie, słuchawkach czy zasilaniu po USB,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- bardzo rozbudowane profile obrazu zawierające wszystko, co może być potrzebne użytkownikom,
- bardzo duży zakres dynamiczny obrazu w profilach HLG, S-Log2 i S-Log3,
- bardzo sprawnie działający śledzący autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K,
- identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s w Full HD,
- bardzo duży zakres użytecznych czułości we wszystkich trybach oprócz Full HD w 100/120 kl/s,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w Full HD,
- bardzo rozbudowana oferta systemowych obiektywów z autofokusem.
Wady:
- brak przycisków programowalnych na górnej ściance,
- brak przedniego kółka sterującego,
- bardzo chaotyczne menu,
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- pojedyncze gniazdo na karty pamięci,
- brak możliwości podłączenia zewnętrznego dysku twardego po USB-C,
- za mała muszla wokół wizjera,
- przeciętna rozdzielczość wizjera,
- przeciętna rozdzielczość ekranu,
- filmy w 4K z prędkościami tylko do 30 kl/s,
- brak możliwości zapisu filmów z 10-bitową głębią koloru lub próbkowaniem 4:2:2,
- ryzyko wystąpienia posteryzacji przy korzystaniu z profilu S-Log3 z powodu niewystarczającej, 8-bitowej głębi koloru,
- fioletowy zafarb i wyższy poziom szumu w prawej części kadru przy korzystaniu z profili logarytmicznych,
- kiepsko działająca stabilizacja matrycy w trybie filmowym,
- brak opcjonalnej cyfrowej stabilizacji obrazu,
- przeciętna jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
- kiepska jakość obrazu w Full HD w trybie APS-C,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
- wysoka cena w stosunku do oferowanych możliwości.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów: Sony FE 35 mm f/1.8, Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA oraz Samyang 12 mm f/2.0 NCS CS.
- film 1 – 86 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 2 – 94 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C/Super 35, profil obrazu S-Log2,
- film 3 – 45 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion, ujęcie nagrane w 100 kl/s i od razu w aparacie zwolnione do 25 kl/s,
- film 4 – 102 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, „test vloggera”, profil obrazu wyłączony, tryb APS-C,
- film 5 – 118 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, „test vloggera”, profil obrazu S-Log3, tryb APS-C,
- film 6 – 29 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ujęcie z wykrywaniem zwierząt (kota), kodek z niższą przepływnością (16 Mbit/s),
- film 7 – 90 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu wyłączony,
- film 8 – 118 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 25600, profil obrazu HLG,
- film 9 – 74 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400, tryb APS-C, profil obrazu S-Log2,
- film 10 – 57 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu S-Log3.