Canon PowerShot G5 X Mark II - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
G5 X Mark II oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:
- L, czyli 5472×3648,
- M1, czyli 4320×2880,
- M2, czyli 2304×1536,
- S, czyli 720×480
- JPEG,
- RAW (CR2),
- RAW+JPEG.
W testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 3200 i 6400.
ISO 3200 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
W testowanym kompakcie, podobnie jak w innych najnowszych aparatach producenta, mamy do dyspozycji 8-stopniową skalę siły wyostrzania (od 0 do 7) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg regulowane w 5-stopniowej skali. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższą siłą wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Parametry precyzja i próg ustawione były na wartość 2 (domyślną dla Neutralnego stylu obrazu). Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
ISO 125 | |||
|
|||
|
|||
|
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Po kształcie powyższej krzywej możemy wnioskować, że zdjęcia z G5 X Mark II są odszumiane – przede wszystkim, redukcja dotyczy szumu kolorowego. Siła algorytmów jest jednak niższa niż w przypadku poprzednika, co jest dobrym prognostykiem – my, jako użytkownicy, mamy większy wpływ na wygląd naszego zdjęcia.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.
Nie da się ukryć, że zdjęcia z Canona wydają się najbardziej miękkie – przypomnijmy jednak, że jako jedyny w stawce G5 X II nie aplikuje wyostrzania na zdjęcia JPEG. Nie do końca jesteśmy zatem w stanie obiektywnie porównać szczegółowość obrazów.
Pod względem zaszumienia Canon i Sony wydają się iść łeb w łeb. Aż do ISO 3200 prowadzić zdaje się natomiast Lumix – przypomnijmy jednak, że to on charakteryzuje się sensorem o największym fizycznym rozmiarze. Wartość 6400 ujawnia jednak w jego przypadku ogromny poziom odszumiania.
Porównanie JPEG-ów różnych producentów jest zatem stosunkowo ciężkim zadaniem. Potwierdza się jednak to, co pisaliśmy wyżej – zdjęcia z G5 X Mark II są znacznie mniej odszumiane niż w przypadku poprzedniego modelu. Wygląd wycinków na wyższych czułościach jest zatem zdecydowanie lepszy.
Balans bieli
G5 X Mark II oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):- Auto,
- Auto, priorytet bieli,
- Słoneczny dzień,
- Miejsca ocienione,
- Pochmurny dzień,
- Światło żarówek,
- Białe światło fluorescencyjne,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
3000K | Auto | 23.6 | 145.8 |
3000K | Auto, priorytet bieli | 17.5 | 129.1 |
3000K | Żarówki | 6.8 | 113.2 |
3000K | 3000K | 6.2 | 108.7 |
5500K | Auto | 5.88 | 114 |
5500K | 5500 | 9.45 | 117.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.36 | 88.69 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 7.3 | 80.78 |