Canon EOS M6 Mark II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Miejsca ocienione,
- Pochmurny dzień,
- Światło żarówek,
- Białe światło fluorescencyjne,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.45 | 97.13 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.4 | 96.31 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.26 | 99.75 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.26 | 100.3 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 21 | 123.1 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 14.4 | 107.6 |
3000K | Żarówki | 5.54 | 97.38 |
3000K | 3000K | 3.96 | 96.17 |
5500K | Auto | 6.47 | 107.5 |
5500K | 5500K | 11.1 | 114.1 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.92 | 97.77 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.42 | 97.59 |
W większości przypadków błędy kolorów stoją na niskim poziomie, szczególnie w świetle naturalnym i błyskowym. W przypadku automatyki, światło żarowe zapewnia bardzo ciepłe zabarwienie zdjęcia. Możemy je jednak zredukować wybierając „priorytet bieli” w menu. Najlepiej wypada w tych warunkach ręczne wprowadzenie wartości temperatury barwowej, ale wzorzec także zapewnia bardzo dobre rezultaty.
Aparat rzadko kiedy wyraźnie przesyca lub niedosyca kolory. Średnia odchyłka w całym teście wyniósła niespełna 6%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.