Canon EOS M6 Mark II - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Skoro mówimy o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 oraz 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu. Musimy liczyć się także z postępującą utratą szczegółów, choć nie jest ona drastyczna.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a M6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Panasonikiem G90 i Sony A6400.
Mimo wysokiej rozdzielczości zdjęć z EOS-a szczegółowość nie rzuca na kolana. Nie bez znaczenia jest tu zapewne kwestia filtra antyaliasingowego, co opisywaliśmy w rozdziale czwartym. Tak czy inaczej, poziom odtworzenia detali nie jest zły, ale można było oczekiwać czegoś więcej w tej kategorii.
Szum pozostaje na zbliżonym poziomie jak u konkurencji, przynajmniej do ISO 3200. Dla wyższych nastaw Lumix zaczyna odstawać, także za sprawą brzydszej struktury szumu. Przy ISO 6400 w M6 Mark II nadal widzimy sporo detali, jednak ilość zakłóceń jest już naprawdę spora. Generalnie w powyższym zestawieniu najlepiej wypada naszym zdaniem bezlusterkowiec Sony.
Spójrzmy teraz na rezultaty pomiaru szumu na surowych plikach. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Do powyższego wykresu nie mamy właściwie zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości wzrost szumu utrzymuje wykładniczy charakter i w całym zakresie nie obserwujemy podejrzanych załamań.
Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji (Y) dla testowanego bezlusterkowca oraz omawianych do tej pory aparatów konkurencji.
Do ISO 1600 różnice pomiędzy poszczególnymi modelami są nieznaczne. Lepiej je widać np. dla nastawy ISO 6400. Najwyższy poziom szumu zanotowaliśmy w przypadku G90 (ok. 1/3 EV więcej niż w EOS-ie), a najniższy w A6400 (ok. 1/2 mniej niż w Canonie).
Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS M6 Mark II w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.
Darki
Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon EOS M6 Mark II zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W M6 Mark II mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na przekraczającym 500, podczas gdy dla pozostałych oscyluje on wokół 2000. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1536–3584. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Dla większości nastaw ISO, kształt histogramów odbiega nieco od rozkładu Poissona, ale pozostają one dobrze odseparowane od zera. Dla dwóch najwyższych nastaw ISO rozkłady są już bardzo szerokie. Do wyglądu darków można mieć niewielkie zastrzeżenia w przypadku najwyższych czułości. W pozostałych przypadkach szum jest raczej jednorodny i nie widać śladów np. grzejącej się elektroniki aparatu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 510.1 | 9.1 |
200 | 506.9 | 17.5 |
400 | 2038.9 | 29.6 |
800 | 2039 | 53.9 |
1600 | 2030.7 | 92.1 |
3200 | 2011.6 | 136.8 |
6400 | 1990.4 | 245.3 |
12800 | 1935.9 | 543.1 |
25600 | 1865.9 | 845.3 |
51200 | 2139 | 1759 |
Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |