Fujifilm X-Pro3 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcje obrazu 3:2
- Duży (L) – 6240×4160,
- Średni (M) – 4416×2944,
- Mały (S) – 3120×2080,
- proporcje obrazu 16:9
- Duży (L) – 6240×3512,
- Średni (M) – 4416×2488,
- Mały (S) – 3120×1760,
- proporcje obrazu 1:1
- Duży (L) – 4160×4160,
- Średni (M) – 2944×2944,
- Mały (S) – 2080×2080.
- jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
- kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.
Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
- PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- ETERNA – łagodny kolor i bogate tony ciemne pasujące do filmowego wyglądu nagrania,
- Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
- Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały,
- Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Sepia.
Wyostrzanie
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości przy natywnej czułości ISO 160.
Ostrość −4 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +4 |
Najlepszy efekt wyostrzania uzyskamy na ustawieniach z okolic środka skali. Dają one przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu −4. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia są już z kolei wyraźnie przeostrzone.
Jako, że w X-Pro3 pojawił się parametr klarowności (ang. clarity), pokazujemy również naszą standardową scenkę przy ustawieniu wartości klarowności na −5, 0 oraz +4. Warto dodać, że domyślnie parametr ten ma wartość 0 i taką właśnie wykorzystujemy przy wszystkich zdjęciach wykonanych X-Pro3.
Clarity −5 |
||
Clarity 0 |
||
Clarity +4 |
Jak widać, znów najlepsze efekty dostajemy w okolicy środka skali. Przy ustawieniu minimalnym obraz jest odrobinę rozmyty, natomiast przy maksymalnej nastawie – zbyt wzmocniony. Prawdziwy wpływ klarowności na wygląd zdjęć da się jednak zauważyć oglądając zdjęcia w całości, a nie w formie wycinków.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 160 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartości L – 80, 100 i 125 ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Canon EOS 90D oraz Nikon D500.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Zdjęcia JPEG z Fujifilm X-Pro3 robią bardzo dobre wrażenie. Wycinki właśnie z testowanego aparatu na najniższych czułościach wyglądają najlepiej. Jeżeli chodzi zaś o odszumianie, to w aparacie Fujifilm jest ono kontrolowane najlepiej – przy czułości ISO 6400 w zdjęciach z Canona 90D i Nikona D500 zaczynają pojawiać się kolorowe plamy, a obraz z X-Pro3 wciąż wydaje się „czysty”. Właśnie tę czułość – lub ISO 12800 dla tych z wyższą tolerancją na zaszumienie – uznajemy za ostatnią w pełni użyteczną.
Filtry cyfrowe
Aparat X-Pro3 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:
- aparat zabawka,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczny ton,
- obraz miękki,
- kolor częściowy:
- czerwony,
- pomarańczowy,
- żółty,
- zielony,
- niebieski,
- fioletowy.
Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego
Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 320 i ISO 640. Poniższe przykładowe zdjęcia wykonaliśmy stosując ustawienia odpowiednio: DR100, DR200 i DR400, Auto.
100% |
|
200% |
|
400% |
|
Auto |
|
Zdjęcia HDR
Fujifilm X-Pro3 jest pierwszym X-em z wyższej półki, który oferuje zdjęcia HDR. Funkcja ta polega na wykonaniu przez aparat 3 ekspozycji, a następnie połączeniu ich w jedno zdjęcie o zwiększonej dynamice tonalnej. Warto dodać, że po aktywowaniu funkcji HDR spotkamy się z niewielkim przycięciem obrazu – zdjęcia są natomiast tej samej wielkości, co standardowe. Świadczy to więc o tym, że poddawane są programowemu powiększeniu.
- Dostępne są następujące nastawy:
- HDR 200%,
- HDR 400%,
- HDR 800%,
- HDR Auto,
- HDR Plus.
HDR off |
|
HDR 200 |
|
HDR 400 |
|
HDR 800 |
|
HDR Auto |
|
HDR Plus |
|