Fujifilm X-Pro3 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-Pro3 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Według nas, najlepsze efekty w aparatach Fujifilm zapewnia nastawa −4 – dobrze kontrolowany jest szum kolorowy przy zachowaniu wysokiej szczegółowości zdjęć. Zwiększanie wartości parametru odszumiania będzie się wiązać z utratą szczegółów.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-Pro3 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon 90D oraz Nikon D500. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Wszystkie trzy aparaty prezentują zarówno podobny poziom szczegółowości, jak i zaszumienia. Nawet przy ISO 6400 ciężko wyróżnić jednoznacznego zwycięzcę. Wydaje się jednak, że przy tej czułości tracić zaczyna Canon 90D, a na prowadzenie wychodzi Nikon D500.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Do ISO 12800 krzywa ma prawidłowy, wykładniczy przebieg. Od ISO 25600 zauważyć można niewielkie załamanie, które może świadczyć o odszumianiu aplikowanym od tej własnie czułości. Nie ma to jednak większego znaczenia w naszej ocenie, bowiem czułości ISO 12800 oraz ISO 25600 to wartości rozszerzone.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
Widać, że X-Pro3 plasuje się w okolicy środka – wyprzedza Canona 90D o około 1/3 EV i musi jednocześnie ustąpić Nikonowi D500 – tutaj różnica to około 1 EV przy ISO 6400. Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-Pro3 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
100 | |||
125 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Jeżeli chodzi o sam wygląd darków oraz histogramów na ich podstawie zbudowanych, nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń aż do ISO 1600. Dla trzech kolejnych czułości zauważymy jednak, że poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału, a także po prawej stronie piku. Szum reprezentowany przez odchylenie standardowe rośnie jednak proporcjonalnie. Dopiero przy rozszerzonej czułości ISO 25600 spotkamy się z oczywistym odszumianiem, o którym świadczy zarówno niefizycznie mały wzrost odchylenia standardowego, jak i grzebieniowy charakter histogramu.
Co ciekawe, dla wszystkich czułości poza ISO 51200 notujemy w zasadzie identyczne wartości odchylenia standardowego, jak w przypadku X-T3. Zauważymy jednak pewną różnicę pomiędzy dwoma aparatami – w X-Pro3, dla pięciu najwyższych czułości, po lewej stronie zobaczyć można jaśniejsze plamy, biorące się prawdopodobnie od grzania się elektroniki. W X-T3 podobnego problemu nie stwierdziliśmy – darki były równomiernie naświetlone.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 1023 | 2.6 |
100 | 1023 | 3.0 |
125 | 1023 | 3.7 |
160 | 1023 | 2.6 |
200 | 1023 | 3.1 |
400 | 1023 | 5.6 |
800 | 1023 | 8.3 |
1600 | 1023 | 16.0 |
3200 | 1021 | 28.9 |
6400 | 1018 | 53.7 |
12800 | 1021 | 106.0 |
25600 | 1023 | 174.9 |
51200 | 1025 | 128.2 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
100 | |||
125 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |