Fujifilm X-A7 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.88 | 109.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.61 | 111.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 9.51 | 114.1 |
Pochmurny dzień | Chmury | 5.18 | 110.6 |
3000K | Auto | 23.6 | 138.5 |
3000K | Żarówki | 9.73 | 105.7 |
3000K | 3000K | 9.36 | 105.6 |
5500K | Auto | 7.12 | 116.9 |
5500K | 5600K | 11.15 | 126.4 |
Błysk | Auto | 7.31 | 112.6 |
Względem poprzednika poprawiły się wyniki dla światła naturalnego. W tych warunkach stoją one na stosunkowo niskim poziomie, wyjątek stanowi automatyka w pochmurny dzień. Można wówczas zauważyć dość chłodną tonację na zdjęciu. Z zupełnie odwrotną sytuacją mamy do czynienia w świetle żarowym, gdzie automatyka zapewnia bardzo ciepłe zabarwienie. Można je zniwelować stosując wzorzec lub podać wartość temperatury barwowej (co ostatecznie dało niemal tożsame wyniki).
Nasycenie barw na każdym testowym zdjęciu wykraczało ponad wzorcowe i średnio w teście wyniosło prawie 115%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.