Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M5 Mark III - test aparatu

Olympus OM-D E-M5 Mark III
7 maja 2020
Maciej Latałło Komentarze: 368

1. Wstęp

E-M5 był pierwszym bezlusterkowcem Olympus serii OM-D, a zaprezentowano go w lutym 2012 roku. Na następcę trzeba było czekać trzy lata, a zatem dość długo. Z kolei trzecia odsłona E-M5 pojawiła się na rynku dopiero po ponad 4.5 roku (porównanie wszystkich trzech generacji można zobaczyć pod tym linkiem). Producent najwyraźniej nie spieszy się z wypuszczaniem kolejnych modeli, co przy całkiem bogatym portfolio aparatów Olympus trudno uznać za wadę.

Olympus OM-D E-M5 Mark III - Wstęp

W E-M5 Mark III zaszło sporo zmian względem poprzednika – głównie na plus, choć znajdą się i takie, które nie każdemu przypadną do gustu. Do tych ostatnich zaliczymy np. zastąpienie metalowej obudowy nową, wykonaną z tworzyw sztucznych, czy usunięcie złącza synchro PC.

Olympus OM-D E-M5 Mark III - Wstęp

Zalet możemy wymienić na szczęście znacznie więcej, z 20-megapikselowym sensorem (znanym z E-M1 Mark II) na czele. Układ ten oferuje zauważalnie wyższą zdolność rozdzielczą niż poprzedni, 16-megapikselowy. Co więcej, E-M5 Mark III odziedziczył po bardziej zaawansowanym bracie hybrydowy autofocus (z detekcją fazy i kontrastu). Mamy także znacznie szybsze tryby seryjne, w których możemy uzyskać nawet do 30 kl/s z migawką elektroniczną, czy 10 kl/s przy mechanicznej. Nowy jest także OLED-owy wizjer elektroniczny.

----- R E K L A M A -----

Olympus OM-D E-M5 Mark III - Wstęp

Postęp nie ominął również trybu wideo, a nagrywanie w C4K i 4K ucieszy filmujących, bowiem poprzednik oferował jedynie rozdzielczość Full HD. Warto jeszcze wspomnieć o ładowaniu przez USB, co z pewnością przyda się w podróży.

Porównanie specyfikacji testowanego Olympusa do bezlusterkowców konkurencji można znaleźć tutaj.

Aparat do testu udostępniła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model OM-D E-M5 Mark III
Data premiery 2019-10-17
Liczba pikseli 20.4 Mpix
Dostępne rozdzielczości • RAW: 5184 x 3888 - skompresowany, Fine (kompresja: 1/4)
• 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1280 x 980 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4
• (w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3,
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic VIII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264), AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz)
Zakres ISO Auto (200–25600 ISO, możliwość dostosowania),
200–25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV
• Bracketing dla ISO: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV
Migawka • Szczelinowa sterowana elektronicznie,
1/8000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV)
• Elektroniczna migawka: 1/32000 - 60 s
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • Ultra HD 4K, 3840 x 2160 px, 30, 25, 24 kl./s, transfer 102 Mbps
• C4K, 4096 x 2160, 24 kl./s, transfer 237 Mbps
• Full HD, 1920 x 1080 px, 16:9, 30p, 25p, 24p
• HD, 1280 x 720 px (16:9), 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
• 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s
• 640 x 480 px, 30p
• Maks. rozmiar pliku 4 GB (AVCHD) lub 2 GB (Motion-JPEG)
• Maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG)
• Wbudowany mikrofon stereo
• Redukcja szumu wiatru
• Regulowana głośność nagrywania
• Stabilizacja
• Klipy filmowe 1, 2, 4, 8 s
Ogniskowanie Hybrydowy AF oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową
• AF: 121 punktów krzyżowych
• Wszystkie cele, grupowe cele (w 9 lub 5 obszarach), pojedynczy cel 800 punktów
• Manualny wybór w trybie Powiększonego podglądu
• Tryby AF: Manualne, Wstępne ustawienia MF, Pojedynczy AF, Ciągły AF, Pojedynczy AF + MF, Śledzenie AF
• Funkcja wykrywania twarzy i oka
• Wspomaganie AF - wbudowana dioda
• Focus Peaking
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Cyfrowy pomiar ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Słoneczny dzień, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca (4 ustawienia),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K),
• Korekcja (+/- 7 kroków w osi A-B/G-M),
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M).
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/- 5.0 EV (zdjęcia) +/- 3.0 EV (film) w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3 lub 2/3 EV
• Regulacja standardowej wartości pomiaru ekspozycji: w krokach co 1/6 EV, w zakresie +/- 1EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Czas B, Filtry artystyczne (ART), Podwodne zdjęcia szerokokątne / makro
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Tryb DIS, Makro, Makro przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter Makro, 3D
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczona ostrość, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Przetwarzanie Crossowe, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika "Key Line", Efekt zmiękczonej ostrości, Efekt fotografii otworkowej, Efekt białych krawędzi, Efekt ramki, Efekt światła gwiazd.
Zdjęcia seryjne • Tryb H: z szybkością do 10 kl./s w serii do 16 zdjęć RAW lub 19 zdjęć JPEG
• Tryb L: z szybkością do 5 kl./s - do zapełnienia karty pamięci dla formatu
• Pro Capture: 30 kl/s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• W komplecie z aparatem lampa błyskowa TTL FL-LM3, o liczbie przewodniej 9.1 (dla ISO 100).
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL,
• Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne 4 grupy (3 grupy zewnętrznych lamp błyskowych + lampa znajdującą się w komplecie z aparatem). Wyzwalane i kontrolowane z lampy błyskowej FL-LM3.
• Synchronizacja do 1/250 s, od 1/125 s do 1/8000 s (Super FP Mode), z lampa FL-50R do 1/180 s.
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV,
• Bracketing błysku: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV
• Tryby pracy: Błysk automatyczny, Redukcja czerwonych oczu, Dopełniający, Wyłączenie błysku, Redukcja czerwonych oczu i synchronizacja z długimi czasami migawki (I kurtyna), synchronizacja z długimi czasami migawki (I lub II kurtyna ), Manualna regulacja:1/1(pełna moc) - 1/64
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s
Karta pamięci Secure Digital (SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Eye-Fi
LCD Odchylany, 3 calowy LCD, dotykowy, kolorowy, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 7 poziomach
Temp. barwowa regulowana w 7 poziomach,
Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo.
Wizjer Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie około 1.2-1.37, punkt oczny 27 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2, 3 style celownika
• Opcjonalna muszla oczna EP-16.
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Micro HDMI typu-D, wejście mikrofonowe 3.5 mm
• Wi-Fi
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLS-50
• opcjonalny uchwyt pionowy HLD-8 umożliwiający dodatkowe zasilanie drugim akumulatorem BLN-1
• opcjonalny zasilacza sieciowy AC-3.
• możliwość ładowania przez USB
Akcesoria Akumulator BLS-50 Li-ion, ładowarka BCN-1, lampa błyskowa FL-LM3, kabel USB/wideo, pasek na ramię, CD-ROM OLYMPUS Viewer 2/ib, instrukcja obsługi.
Waga 414 g (bez akumulatora)
Wymiary 125.3 x 85.2 x 49.7 mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
5-osiowa stabilizacja obrazu (przechylanie na boki/ kołysanie przód /tył /przesuniecie w pionie/przesunięcie w poziomie/obracanie) o wydajności wg producenta 5.5 EV.
Zdjęcia o rozdzielczości 50 Megapikseli (dzięki przesunięciu sensora między kolejnymi ujęciami i połączeniu ośmiu ekspozycji w jedno zdjęcie)
Polskie menu.
Odporność na kurz i zachlapania (uszczelnienia).
Dostępny w kolorze czarnym i srebrno-czarnym.


Poprzedni rozdział