Olympus OM-D E-M5 Mark III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.34 | 94.15 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.5 | 94.66 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.87 | 103.3 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.8 | 102.8 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 20.3 | 121.3 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 18.5 | 117.1 |
3000K | Żarówki | 11.3 | 103.4 |
3000K | 3000K | 5.95 | 102.4 |
5500K | Auto | 8.33 | 108.7 |
5500K | 5400K | 11.4 | 112.1 |
Powyższe wyniki nie dają w zasadzie większych powodów do narzekań. W świetle dziennym odwzorowanie barw jest dobre, lekko odstaje tylko automatyka w pochmurny dzień, dając nieco chłodne zabarwienie. Kłopoty zaczynają się w świetle żarowym, bowiem obrazy testowe posiadają wyraźnie ciepłą tonację. W dodatku redukcja tego efektu nie działa skutecznie. Dla uzyskania najlepszej korekcji, przy świetle żarowym najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek nie jest ona duża. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia przekroczyła lekko 8%.