Olympus OM-D E-M5 Mark III - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Powyższy wykres jednoznacznie wskazuje na obecność wyraźnego odszumiania JPEG-ów. Widzimy kilka załamań, a poszczególne składowe dla nastaw ISO 3200 i wyższych przyjmują podobne wartości. Maksymalny poziom szumu osiąga ledwie 3% – nawet dla ISO 25600. Należy zatem mieć świadomość, że odszumiania JPEG-ów w E-M5 Mark III nie da się zupełnie wyłączyć, mimo iż dostępna w menu opcja właśnie na to wskazuje. Takiego działania nie popieramy, szczególnie w przypadku aparatów skierowanych do zaawansowanych i świadomych użytkowników.
W Olympusie E-M5 Mark III intensywność procesu odszumiania na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy teoretycznie wyłączonej redukcji oraz na poszczególnych ustawieniach stopnia intensywności tego procesu dla czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz surowym zdjęciom z E-M5 Mark III. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z Fujifilm X-T30 oraz Sony A6600.
Zdjęcia w formacie RAW prezentują się naszym zdaniem całkiem korzystnie. Na bazowym ISO szczegółowość obrazu jest dobra i nie budzi zastrzeżeń. Wiadomo jednak, że 20-megapikselowy układ nie zaoferuje takiego samego poziomu detali, jak 26-milionowa matryca w X-T30, czy 24-milionowa w A6600.
Wizualnie, ilość zakłóceń w E-M5 Mark III rośnie stosunkowo szybko i naszym zdaniem lepiej nie stosować nastaw wyższych od ISO 3200. Do tej wartości bowiem obraz zachowuje przyzwoitą jakość. Pod tym względem poprzednik radził sobie odrobinę lepiej. Konkurencja natomiast prezentuje nieco wyższy poziom.
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Spośród aparatów wybranych do powyższego zestawienia, najwyższym poziomem szumu charakteryzuje się bezlusterkowiec Panasonika. Przykładowo, dla ISO 6400 Olympus szumi mocniej od Sony A6600 o ok. 1 i 1/3 EV. Różnica względem X-T30 jest natomiast bardzo niewielka (znacznie poniżej 1/3 EV). W G90 z kolei poziom zakłóceń jest wyższy o ok. 1/3 EV niż w E-M5 Mark III.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Sprawdźmy teraz, jak Olympus E-M5 Mark III zachowuje się w kategorii prądu ciemnego. Jego poziom oceniamy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego E-M5 Mark III zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
64 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
W tej kategorii nie mamy szczególnych zastrzeżeń do testowanego aparatu. Co prawda histogramy odbiegają nieznacznie kształtem od rozkładu Poissona, ale niemal w całym zakresie czułości są dobrze odseparowane od zera i stosunkowo wąskie. Do ISO 3200 średnia wartość sygnału utrzymuje się na stałym poziomie w okolicy 250 (patrz tabelka poniżej). Jedynie dla dwóch najwyższych czułość wartość ta wyraźnie maleje, a maksimum histogramów przesuwa się nieco w lewo.
Na wygląd samych darków trudno narzekać. Nie dostrzegamy oznak bandingu, ani większych niejednorodności.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
64 | 254.7 | 2.8 |
100 | 252.8 | 3.6 |
200 | 254.7 | 5.8 |
400 | 254.9 | 6.144 |
800 | 252.5 | 9.2 |
1600 | 249.9 | 15.9 |
3200 | 245.3 | 28.4 |
6400 | 238.1 | 50.2 |
12800 | 214.6 | 103.6 |
25600 | 167.5 | 218.7 |
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
64 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |