Fujifilm X-T200 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 7.07 | 107.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.23 | 107.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 7.9 | 113.7 |
Pochmurny dzień | Chmury | 5.35 | 111.7 |
3000K | Auto | 22.6 | 141.4 |
3000K | Żarówki | 9.04 | 109.1 |
3000K | 3000K | 8.14 | 108.8 |
5500K | Auto | 6.73 | 121.3 |
5500K | 5300K | 8.66 | 125.5 |
Błysk | Auto | 7.44 | 113.1 |
Ogólnie błędy kolorów utrzymują się na przyzwoitym poziomie – w niemalże każdych warunkach nie zanotowaliśmy, by wykraczały ponad 10. Wyjątkiem od tej reguły jest światło żarowe przy zastosowaniu automatyki. Tu uzyskaliśmy bardzo ciepłe zabarwienie. Najlepiej z kolei wypadł wzorzec „chmury”.
Jeśli chodzi o nasycenie barw, to tendencja jest wyraźna – w każdych warunkach zauważamy zawyżone wartości tego parametru. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście ok. 16%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.