Fujifilm X-T4 - test aparatu
5. Balans bieli
Fujifilm X-T4 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto (z priorytetem bieli lub zachowania atmosfery sceny),
- Światło dzienne,
- Pochmurnie,
- Świetlówka (3 nastawy),
- Światło żarowe,
- Pod wodą,
- Niestandardowe (3 nastawy),
- Temperatura koloru (od 2500 K do 10000 K).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.69 | 114 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.71 | 115.5 |
Zachmurzenie | Auto | 7.29 | 106.9 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 4.18 | 108.3 |
Żarówki | 3000K | 6.33 | 100.6 |
Żarówki | Auto | 8.45 | 106.5 |
Żarówki | Żarówki | 6.4 | 100.3 |
5500K | 5500K | 8.06 | 118.3 |
5500K | Auto | 4.69 | 116.3 |
Pomiary trybu automatycznego przeprowadzane były w trybie priorytetu bieli – jeśli celem jest uzyskanie możliwie precyzyjnego odwzorowania, to korzystanie z trybu priorytetu atmosfery fotografowanej sceny, który z definicji nieco przekłamuje kolory, byłoby bezcelowe.
Jeśli chodzi o wyniki, błędy koloru nigdzie nie przekraczają 10%, co należy uznać za bardzo dobry wynik. Nawet zazwyczaj trudna kombinacja światła żarowego i automatycznego balansu bieli, dzięki trybowi z priorytetem bieli, nie okazała się problematyczna. Jedyne zastrzeżenie możemy mieć do przesycania kolorów w świetle dziennym (słońce oraz światło 5500 K), ale nie jest to poważny problem.
Dla porządku podajmy, że średni błąd koloru w teście wyniósł 6.42%, a średnie nasycenie 109,6%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.