Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body

Cena: 10095 zł 9199 zł

Sprawdź

Cena: 5590 zł

Sprawdź

Test aparatu

Nikon D6 - test aparatu

Nikon D6
6 sierpnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 37

1. Wstęp

Sztandarowe lustrzanki reporterskie są swoistym oczkiem w głowie producentów takich jak Canon, czy Nikon. Mimo że nie sprzedają się one w setkach tysięcy egzemplarzy, stanowią bardzo ważny produkt, zarówno pod względem technologicznym (implementowanie topowych rozwiązań), jak również wizerunkowym (widoczność np. na dużych imprezach sportowych). Nikogo nie dziwią zatem premiery Nikona D6 oraz konkurencyjnego Canona 1D X Mark III na kilka miesięcy przed igrzyskami olimpijskimi. Te ostatnie, jak wiadomo, zaplanowane na przełom lipca i sierpnia br. niestety w tym czasie się nie odbędą i zostały przesunięte na kolejny rok. A skoro tak, to zawodowi fotoreporterzy będą mieć sporo czasu, by zapoznać się ze wspomnianymi flagowcami. Tym, którzy zdecydują się na przesiadkę z D5 na D6, z pewnością nie przysporzy to żadnych trudności.

Nikon D6 - Wstęp

Wynika to z faktu, że obie lustrzanki mają naprawdę sporo cech wspólnych. Podstawową jest sensor – w D6 zastosowano bowiem ten sam 20.8-megapikselowy układ co w D5, o zakresie ISO 100–102400, rozszerzanym do 50–3280000). Jego obrazowanie prezentowało wysoki poziom, dlatego decyzja ta nie stanowi większego zaskoczenia. Zmienił się natomiast procesor obrazowy i układ EXPEED 5 zastąpiono szóstą generacją, o większej mocy obliczeniowej. Nowy jest także układ autofokusa, wyposażony w 3500 tysięcy czujników, tworzących 105 wybieralnych pól detekcji fazy. W trybie automatycznego wyboru pola ostrości oraz śledzeniu 3D działa wykrywanie oczu fotografowanej osoby, co w przypadku poprzednika nie było możliwe.

Nikon D6 - Wstęp

Zmian, które docenią fotoreporterzy, jest więcej, a zaliczymy do nich także zwiększenie szybkości trybu seryjnego z 12 do 14 kl/s (wraz z AE i AF) i zaimplementowanie nowych standardów łączności (np. 1000BASE-T). Z kolei szybkie transfery zdjęć na kartę pamięci ma zapewnić obsługa nośników XQD i CFexpress.

----- R E K L A M A -----

Nikon D6 - Wstęp

Zapraszamy zatem do lektury testu Nikona D6. Polecamy również zapoznać się z porównaniem specyfikacji opisywanej lustrzanki i jej poprzednika oraz produktów konkurencji.

Aparat do testu wypożyczyła firma Nikon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Nikon
Model D6
Data premiery 2020-02-12
Liczba pikseli 20.8 Mpix
Dostępne rozdzielczości Format FX:
• 5568 x 3712
• 4176 x 2784
• 2784 x 1856
Format x1.2 (30x20)
• 4640 x 3088
• 3472 x 2312
• 2320 x 1544
Format DX:
• 3648 x 2432
• 2736 x 1824
• 1824 x 1216
Format 5:4 (30 × 24):
• 4640 x 3712
• 3472 x 2784
• 2320 x 1856
Matryca 35.9 x 23.9 mm (FX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 21.33
Czyszczenie matrycy, zbieranie danych porównawczych dla funkcji usuwania kurzu (wymaga programu Capture NX-D).
Procesor obrazu EXPEED 6
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją bezstratną, stratną lub bez kompresji),
NEF+JPEG, TIFF (RGB)
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic
• Filmy: Format MOV, H.264/MPEG-4 AVC
• Dźwięk: Liniowy PCM
Zakres ISO Auto, 100 - 102400 ISO w skoku 1/3, 1/2 lub 1 EV, możliwość rozszerzenia czułości do ISO 3280000.
Migawka Mechaniczna migawka sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości; elektroniczna przednia kurtynka migawki dostępna w trybie z podniesieniem lustra.
30s - 1/8000s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb
Tryby wyzwalania migawki: S (pojedyncze zdjęcie), CL (seryjne wolne), CH (seryjne szybkie), Q (ciche wyzwalanie migawki), samowyzwalacz, MUP (podnoszenie lustra)
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Nikon F
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 w trybie FX lub x1.5 w trybie DX
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 3840 x 2160 px (4K UHD), 30p (progresywnie), 25p, 24p
• 1920 x 1080 px, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
• 1920 x 1080 px przycinanie, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
• 1280 x 720 px, 60p, 50p
Wysoka lub normalna jakość obrazu.
Wbudowany mikrofon stereofoniczny lub mikrofon zewnętrzny; możliwość regulowania czułości.
Ogniskowanie Multi-CAM 20K z detekcją fazową TTL, precyzyjnym dostosowaniem
• 105 pól AF (można wybrać 105, 27 lub 15 pól dostępnych do wyboru podczas fotografowania z użyciem wizjera)
• Strefy AF: jednopolowy AF, AF z dynamicznym wyborem pola (liczba pól: 25, 49 lub 105), Śledzenie 3D, Wybór pola AF z grupy, Automatyczny wybór pola AF
• Tryby napędu AF: pojedynczy AF (AF-S), tryb ciągłego AF (AF-C), ręczne ustawianie ostrości (M)
• Zakres detekcji: od -4.5 do +20 EV (ISO 100, 20°C)
• Tryb pól AF w LV: AF z priorytetem twarzy, szerokie pole AF, normalne pole AF, AF ze śledzeniem obiektu.
Pomiar światła System TTL korzystający z matrycy RGB o rozdzielczości ok.180 000 pikseli
Tryby pomiaru:
• Matrycowy 3D Colour Matrix III - obiektywy Nikkor typu G, E i D
• Matrycowy Colour Matrix III - pozostałe obiektywy z procesorem
• Matrycowy Color Matrix (obiektywy bez procesora, o ile użytkownik wprowadzi dane obiektywu)
• Centralny: przypisanie 75% wagi pomiaru do obszaru o średnicy 12 mm na środku kadru (średnicę koła można zmienić na 8, 15 lub 20 mm) lub uśrednienie na podstawie całego kadru (w przypadku używania obiektywu bez procesora używane jest koło o średnicy 12 mm lub średnia z całego kadru)
• Punktowy: pomiar w kole o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF (w centralnym polu AF, gdy jest używany obiektyw bez procesora)
• Chroniący jasne obszary przed prześwietleniem (dostępny w przypadku obiektywów G, E i D)
• Pomiar matrycowy lub centralnie ważony - od -3 do +20 EV
• Pomiar punktowy - od 2-20 EV
• Pomiar chroniący jasne obszary przed prześwietleniem - od 0 do 20 EV
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto (3 rodzaje), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Chmury, Cień,
• Pomiar manualny - 6 ustawień własnych
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/-5 EV; +/-3 EV podczas filmowania w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Programy Automatyka programowa z fleksją programu (P); automatyka z preselekcją czasu (S); automatyka z preselekcją przysłony (A); manualny (M)
• Ustawienia Picture Control: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret, Krajobraz i Równomierne, możliwość zmiany wybranych ustawień, przechowywanie indywidualnych ustawień.
Zdjęcia seryjne 14 kl./s, maks. 1–10 kl./s seryjne wolne (CL); 10–14 kl./s seryjne szybkie (CH) lub 1–5 kl./s pojedyncze ciche (Q)
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej,
• Kompatybilny z zew. lampami wspierającymi CLS oraz i-TTL,
• Synchronizacja do 1/250s
• Kompensacja błysku: od -3 do +1 EV z krokiem 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Tryby pracy: Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu przy synchronizacji z długimi czasami ekspozycji; synchronizacja z długimi czasami ekspozycji na tylną kurtynkę migawki, lampa wyłączona; obsługa automatycznej synchronizacji z krótkimi czasami migawki
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s, 5 s, 10 s, 20 s; od 1 do 9 ekspozycji przy interwałach 0,5, 1, 2 lub 3 s
Karta pamięci • 2 gniazda kart pamięci XQD lub CompactFlash (CF)
• Z gniazda 2 można korzystać do zapisywania zdjęć, gdy zapełni się karta w pierwszym gnieździe lub w celu tworzenia kopii zapasowych albo osobnego zapisywania zdjęć w formatach NEF i JPEG
• Zdjęcia można kopiować między kartami
LCD LCD TFT, około 2359 tys. punktów (XGA), przekątna 3,2 cala, dotykowy, kąt oglądania 170 stopni, pokrycie kadru około 100%, ręczne sterowanie jasnością monitora
Wizjer Wizjer z pryzmatem pentagonalnym z poziomu oka, pokrycie kadru około 100% w poziomie i 100% w pionie (FX), powiększenie ok. 0,72x (obiektyw 50 mm f/1.4 ustawiony na nieskończoność; -1,0 m-1), dystans widzenia całej matówki 17 mm (-1,0 m-1; od wizjera), korekcja dioptrażu od -3 do +1 m-1.
Komunikacja i złącza USB 3.0 Hi-Speed, wyjście HDMI typu C, gniazdo mikrofonowe, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm, z zasilaniem), gniazdo słuchawek, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm), złącze akcesoriów do przekaźnika bezprzewodowego, złącze sieciowe Ethernet RJ-45
• opcjonalnie zdalne sterowanie
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-6
Zasilanie Akumulator litowo-jonowa EN-EL18a
• Zasilacz sieciowy EH-6b
Akcesoria Pokrywka bagnetu korpusu BF-1B, pokrywka sanek mocujących BS-3, akumulator jonowo-litowy EN-EL18a z pokrywką styków, ładowarka MH-26a z kablem zasilającym i dwiema osłonami styków (kształt wtyczki kabla zasilającego zależy od kraju sprzedaży), zatrzask kabla USB, zatrzask kabla HDMI, kabel USB UC-E22, pasek AN-DC15.
Waga 1270 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 1450 g (z akumulatorem i kartą pamięci XQD)
Wymiary 160 x 163 x 92 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu,
Funkcja Active D-Lighting (automatyczna, bardzo wysoka +2/+1, zwiększona, normalna, umiarkowana i wyłączona). Braketing ADL.
Korpus ze stopów magnezu w pełni uszczelniony przed kurzem i wilgocią.


Poprzedni rozdział