Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - test aparatu

20 sierpnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 20

5. Jakość obrazu JPEG

FZ1000 II oferuje zapis zdjęć w następującej bazowej rozdzielczości (tryb L):

  • 5472×3648,
  • 5472×3080 (16:9),
  • 4864×3648, (4:3)
  • 3648×3648 (1:1).
Dostępne formaty obrazu to:
  • 4:3,
  • 3:2,
  • 16:9,
  • 1:1,
a oferowane przez opisywany model formaty plików to:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Jakość (stopień kompresji) plików JPEG możemy ustawić na standardową lub wysoką. Oprócz trybu L dostępne są też wielkości zredukowane: M oraz S.

Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając funkcji „Styl zdjęcia”. Dostępne są następujące opcje:

  • standard,
  • żywe barwy,
  • neutralny,
  • monochromat.,
  • krajobraz
  • portret,
  • własne,
oraz dwa dodatkowe, dostępne w trybie filmowania kreatywnego:
  • tryb kinowy D, przygotowanie obrazu do dalszej edycji,
  • tryb kinowy V, użycie krzywej tonalnej do wytworzenia efektu kinowego.


----- R E K L A M A -----

Każdą z tych opcji możemy modyfikować, sterując:

  • kontrastem,
  • ostrością,
  • redukcją szumów,
  • nasyceniem,
  • tonem kolorów,
  • efektem filtra (żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony).
Opcja „ton kolorów” dostępna jest jedynie w trybie monochromatycznego stylu zdjęcia i określa, czy obraz ma być bardziej niebieski czy żółty.

Funkcją wartą wspomnienia jest też regulacja krzywej tonalnej, którą znajdziemy w menu aparatu pod pozycją „Jasne / zaciemnione”. Używając obu pokręteł, możemy sterować zakrzywieniem partii krzywej odpowiednio dla jasnych i ciemnych fragmentów. Dostępnych jest kilka predefiniowanych krzywych gamma oraz 3 ustawienia użytkownika.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG

Dla ustawienia „–5” odszumianie jest na tyle silne, że zysk ze stosowania kolejnych stopni jest naszym zdaniem wątpliwy. W zasadzie możemy mówić jedynie o dodatkowym pogorszeniu jakości obrazu.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−5
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+5
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG

Optymalne wydaje się ustawienie „0”, choć widać już nieco efekt halo (jasne obwódki przy kontrastowych krawędziach). Z pewnością należy odradzić najwyższą nastawę – obraz jest wyraźnie przeostrzony i nieprzyjemny w odbiorze.

Balans bieli

Aparat FZ1000 II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto (standardowe, C – redukcja ciepłego zabarwienia, W – zachowanie ciepłego zabarwienia),
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Żarówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy (4 nastawy),
  • Temperatura koloru.

W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 10-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 8.1 107.1
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 9.33 108.7
Zachmurzenie Auto 6.09 106.3
Zachmurzenie Zachmurzenie 7.32 106.5
Zacienienie Auto 8.26 115.6
Zacienienie Zacienienie 8.28 111.7
Żarówki Auto 16.9 127.1
Żarówki Auto (c) 16.9 126.8
Żarówki Auto (w) 16.9 127
Żarówki Żarówki 5.27 102.3
Żarówki 3000K 7.23 102.6
5500K Auto 5.85 116.4
5500K 5500K 6.58 121.9
Błysk Auto 10.7 106.3
Błysk Błysk 11.5 109.4

Odwzorowanie kolorów nie jest idealne, o czym świadczą błędy dC o wartościach 7–10. Szczególnie w świetle dziennym oczekujemy, że będą one niższe. Automatyka zapewniła bardzo ciepłe zabarwienie w świetle żarowym, niezależnie od wybranego trybu balansu bieli (zachowanie zimnej i ciepłej kolorystyki). Dobrze za to wypadł przeznaczony do tych warunków wzorzec.

Aparat ma tendencję do przesycania kolorów, która najbardziej rzuca się w oczy w świetle 3000K dla automatyki oraz 5500K. Generalnie średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w całym teście 13%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: zacienienie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: zacienienie
Balans bieli: zacienienie
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (redukcja ciepłego zabarwienia)
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (zachowanie ciepłego zabarwienia)
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa
Balans bieli: Lampa
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG

Poza najwyższą nastawą ISO szum nie przekracza 1.5%, co jest niską wartością. Sam wykres ma jednak bardzo nienaturalny przebieg, co oznacza stosowanie wyraźnego odszumiania.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Na niskich ISO rzuca się w oczy miękkość obrazu z Lumiksa. To efekt niewielkiego wyostrzania, które stosuje producent. W przypadku konkurentów jest ono wyraźnie wyższe, co łatwo zauważyć w powyższym zestawieniu. Jakość JPEG-ów pozostaje dobra w szerokim zakresie czułości, szum nie stanowi problemu. Jak się jednak przekonaliśmy wyżej, to w dużej mierze zasługa odszumiania. Najwięcej detali oferuje aparat Sony, którego redukcja zakłóceń nie jest tak silna.