Sony A7R IV - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Poniższe zdjęcia pokazują porównanie wizualne testowanej „R-ki” oraz Nikona Z7.
Zasilanie i gniazda
Aparat zasilany jest takim samym jak u poprzednika litowo-jonowym akumulatorem o oznaczeniu NP-FZ100, pojemności 2280 mAh i napięciu 7.2 V. Ogniwo to ma zapewniać możliwość wykonania 530 zdjęć przy korzystaniu z EVF i 670 zdjęć przy korzystaniu z LCD. Przy mieszanym używaniu wizjera i wyświetlacza, uzyskaliśmy wynik ok. 680 zdjęć i 40 min nagrania filmów 4K na jednym ładowaniu. Poziom naładowania ogniwa wyświetlany jest na żywo, z dokładnością do jednego procenta. Opcjonalnie dostępny pionowy uchwyt VG-C4EM mieści dwa akumulatory.
Komora na ogniwo znajduje się w dolnej części korpusu, po prawej stronie. Nie zachodzi więc konieczność odłączania aparatu od złączki statywowej, by wyjąć akumulator.
Po tej samej stronie, na bocznej ściance umieszczono podwójny slot na karty pamięci SD (SDHC, SDXC). Względem poprzednika zmieniono kolejność gniazd (górne ma obecnie oznaczenie „1”), ponadto oba obsługują szybki standard UHS-II. Co więcej, zlikwidowano blokadę (w formie suwaka) otwierania klapki osłaniającej sloty kart pamięci.
Na lewej ściance korpusu, pod trzema zaślepkami, umieszczono złącza komunikacyjne. Są to:
- pierwsza zaślepka:
- gniazdo przewodu synchronizacyjnego do lampy błyskowej,
- druga zaślepka:
- wejście mikrofonu zewnętrznego,
- wyjście słuchawkowe,
- mikrozłącze HDMI (typ D),
- trzecia zaślepka:
- złącze USB 3.2 typu C,
- złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1).
Przy omawianiu złącz warto również dodać, że stopka Multi Interface współpracuje z nowym mikrofonem ECM-B1M, który posiada w swojej budowie konwerter analogowo-cyfrowy. Dzięki temu cyfrowe przetwarzanie sygnału odbywa się już na poziomie mikrofonu, a do aparatu przekazywany jest sygnał cyfrowy. To pozwala uzyskać nie tylko wysoką jakość dźwięku, ale także realizację funkcji dodatkowych. Wśród nich możemy wyróżnić redukcję szumu, odcięcie częstotliwości poniżej 300 Hz, a także zmianę charakteru pracy mikrofonu. Może on pracować w trzech trybach – kierunkowym, normalnym oraz dookólnym. Zastępuje tym samym trzy urządzenia, a co więcej – nie wymaga zasilania bateryjnego.
Przyciski
Układ elementów sterujących nie zmienił się względem poprzednika, choć pewne modyfikacje związane z samymi manipulatorami możemy zaobserwować. Tylne koło nastawcze wyniesiono na górny panel, a pokrętło kompensacji ekspozycji zyskało przycisk blokujący. Na tylnej ściance z kolei powiększono dżojstik punktów AF i zmieniono wykończenie jego wystającej części. Obecnie ma on chropowatą powierzchnię, lepiej wyczuwalną pod kciukiem. Większy jest również guzik AF-ON.Opis elementów rozpoczniemy jak zwykle od górnej ścianki.
- AUTO – tryb automatyczny,
- P – tryb półautomatyczny,
- A – tryb preselekcji przysłony,
- S – tryb preselekcji czasu naświetlania,
- M – tryb manualny,
- 1, 2, 3 – tryby użytkownika,
- tryb filmowy,
- tryb S&Q (Slow and Quick motion) – filmowanie w trybie zwolnionym i przyspieszonym.
Na przodzie korpusu znajdziemy tylko przycisk zwalniający blokadę obiektywu, leżący po lewej stronie bagnetu.
Model A7R IV, tak jak inne aparaty Sony z tej linii, posiada szerokie możliwości konfiguracyjne. Zaprogramować możemy aż 13 przycisków w trybie fotografowania i filmowania oraz 3 guziki w trybie odtwarzania. W dwóch pierwszych są to: kółko sterujące, przyciski własne C1, C2, C3, C4, guzik dżojstika, przyciski wybieraka kierunkowego (wraz ze środkowym, ale bez górnego), guzik AEL, AF-ON oraz przycisk blokady ostrości. Lista funkcji, jakie możemy przypisać przyciskom, ma układ znany z poprzednika i dla trybu fotografowania podzielona jest na 27 tematycznych zakładek.
Przyciski kierunkowe przy wybieraku mają nieco okrojoną możliwość konfiguracji. Liczba funkcji, które możemy im przypisać, pogrupowana jest bowiem w 22 zakładkach i brakuje kilku funkcjonalności dotyczących głównie autofokusa oraz ekspozycji.
Podobnie jest w trybie filmowania: lista opcji dla przycisków kierunkowych obejmuje 18 zakładek, natomiast dla pozostałych – 22.
W trybie odtwarzania konfigurować możemy przyciski C1, C2, C3 oraz Fn.
Menu
Układ menu jest taki sam jak w większości bezlusterkowców Sony Alpha. Mamy więc pięć zakładek (których poszczególne strony są dodatkowo pogrupowane) oraz tak samo jak w A9 – Moje Menu.Menu nagrywania:
Menu podręczne Fn daje nam do dyspozycji 12 slotów (dwa rzędy po 6 ikon). Jego istotną zaletą jest możliwość samodzielnego określenia jego zawartości.
Wyświetlacz
Ekran w A7R IV wyposażono w dotykowy interfejs. Jego funkcjonalność jest jednak ograniczona. Funkcja ta pozwala bowiem wskazywać punkt lub obszar ostrości, jednak bez możliwości połączenia tego z ustawieniem ostrości. W trybie odtwarzania możemy powiększać zdjęcia (przez podwójne puknięcie ekranu), ale już samo przeglądanie kolejnych plików nie jest możliwe. Podobnie zresztą jak obsługa menu głównego, czy funkcyjnego. Jest również możliwość określenia, czy dotyk ma działać tylko przy kadrowaniu na LCD, wizjerze, bądź obu oraz jaka część powierzchni ekranu pozostanie aktywna. W tej ostatniej kwestii do wyboru mamy:
- cały ekran,
- 1/2 po prawej lub lewej,
- 1/4 po prawej lub lewej,
- róg górny lewy / górny prawy / dolny lewy / dolny prawy.
LCD umieszczony jest na odchylanym przegubie, co zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 107 stopni w górę lub 41 stopni w dół.
Zmianą wyświetlanych na monitorze parametrów i informacji steruje przycisk DISP. Dostępnych jest 7 wariantów:
- Obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami, między innymi o karcie, na którą następuje zapis, proporcji boków, jakości zdjęć i filmów, procentowy wskaźnik naładowania baterii, ikonki informujące o tym, czy aktywna jest funkcja SteadyShot, sparowanie ze smartfonem czy NFC, a także parametry ekspozycji przedstawione liczbowo oraz graficznie (przysłona i czas naświetlania),
- Obraz z parametrami ekspozycji oraz dwoma pionowymi kolumnami po dwóch stronach kadru, zawierającymi informację o, między innymi, trybie wyzwalania migawki, nastawie ostrości, metodzie ostrości, trybie pomiaru światła, balansie bieli, stanie opcji rozszerzonej dynamiki, a także o strefie twórczej i efekcie wizualnym,
- Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka statusu diody wspomagającej AF,
- j.w. plus histogram,
- j.w. a zamiast histogramu mamy elektroniczną poziomicę,
- brak podglądu fotografowanego obrazu, widoczne są ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym, ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji,
- ekran wyłączony.
Filmowanie
Tryb filmowania został przetestowany w tym materiale.Wizjer
A7R IV ma nowy wizjer elektroniczny typu OLED o wysokiej rozdzielczości 5.76 miliona punktów i powiększeniu 0.78x, zapewnia 100-procentowe pokrycie kadru, a jego punkt oczny znajduje się w odległości 23 mm (18.5 mm od muszli). Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do +3. Posiada on dwie szybkości odświeżania, które reguluje się ręcznie: standardową (60 kl/s) oraz szybką (120 kl/s).Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 5-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP z wyjątkiem ustawienia „wizjer”, widoki są takie same, jak na wyświetlaczu. Dodatkowo, możliwe jest ustawienie (jednocześnie na ekranie i w wizjerze) linii pomocniczych – siatka kwadratowa, siatka 3×3, siatka kwadratowa + linie poziomie oraz brak.
Bezpośrednio nad okularem wizjera umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który po przyłożeniu oka do celownika może wygasić ekran LCD (w zależności od ustawienia w menu). Warto zaznaczyć, że przy korzystaniu z wizjera aktywna jest funkcja przybliżenia części kadru, a także focus peaking, co znacznie usprawnia ręczne ostrzenie.
Obraz wyświetlany przez wizjer charakteryzuje się świetną jakością. Uwagę zwraca nie tylko wysoka szczegółowość, ale także duże powiększenie obrazu. Przy standardowym odświeżaniu da się łatwo zauważyć pewne smużenie przy przesuwaniu aparatu. Ustawienie 120 kl/s praktycznie niweluje ten problem. W słabszym oświetleniu nie dostrzegamy specjalnego zaszumienia. Nie mamy wątpliwości, że wizjer w A7R IV zasługuje na pochwałę.