Sony A7R IV - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.7 | 117.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.55 | 117.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.7 | 117.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.56 | 117.6 |
3000K | Auto (standardowy) | 23 | 140 |
3000K | Auto (nastrój) | 23.1 | 139.9 |
3000K | Auto (biały) | 23.1 | 139.8 |
3000K | Żarówki | 11.2 | 115.4 |
3000K | 3000K | 7.11 | 111.7 |
5500K | Auto | 6.7 | 124 |
5500K | 5500K | 9.63 | 126.7 |
W świetle naturalnym błędy kolorów stoją na niskim poziomie. Widać też, że zarówno w słoneczny, jak i pochmurny dzień automatyka lepiej wypadła od odpowiednich wzorców. Zupełnie nie poradziła sobie natomiast ze światłem żarowym, zapewniając silnie ciepłe zabarwienie. Podobny, a zarazem wysoki błąd dC, widoczny jest przy każdej opcji działania automatyki (standard, nastrój, biały). Dopiero ustawienie właściwej temperatury barwowej zapewniło całkiem dobre odwzorowanie kolorów. Wzorzec nie spisał się wybitnie. W świetle 5500 K lepiej natomiast poradziła sobie automatyka.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła aż 24%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.