Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7R IV - test aparatu

5 października 2020
Maciej Latałło Komentarze: 131

4. Rozdzielczość

W Sony A7R IV obraz rejestrowany jest na matrycy BSI CMOS Exmor R o rozmiarze 35.7×23.8 mm i efektywnej liczbie 61 milionów pikseli. Surowe zdjęcia RAW zapisywane są w postaci 14-bitowej (do wyboru: skompresowane bądź nie) jako pliki z rozszerzeniem ARW, a ich rozmiar wynosi 9504×6336 pikseli.

Rozdzielczość układu jako całości

Korzystając z obiektywu Sony FE 24–70 mm f/2.8 GM (ustawionego na ogniskowej 35 mm), wyznaczyliśmy rozdzielczość układu aparat+obiektyw (w rozumieniu wartości funkcji MTF50). Pomiary wykonaliśmy za pomocą programu Imatest na zdjęciach tablicy testowej, zapisanych w formacie JPEG, z minimalnym wyostrzaniem, które w przypadku A7R IV odpowiada ustawieniu −5. Wyniki prezentujemy na poniższym wykresie, a wartości wyrażone są w liniach na wysokość obrazu.


----- R E K L A M A -----

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Maksymalne wyniki generowane przez A7R IV stoją na wyraźnie niższym poziomie niż u poprzednika, a różnica wynosi nawet 2000 lw/ph. Mamy przecież do czynienia ze sporym wzrostem liczby megapikseli, skąd więc taki spadek? Wyjaśnienie jest dość proste, bowiem przyczyna tkwi w wyostrzaniu. W A7R III mieliśmy inną skalę uwydatniania (od −3 do +3) i nawet przy ujemnym poziomie tego parametru zdjęcia były wyraźnie wyostrzane. W nowym aparacie wygląda to zgoła inaczej. Spójrzmy na wykresy wygenerowane w Imateście, na podstawie przykładowego pliku JPEG.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Na górnych wykresach widoczny jest przebieg profilu na granicy czerni i bieli dla poszczególnych składowych. Nie widać lokalnego ekstremum, które mogłoby wskazywać na stosowanie wyostrzania. Co więcej, dolne wykresy, czyli przebiegi funkcji MTF, opadają łagodnie. Ostatecznie zatem, JPEG-i nie są wyostrzane.

Rozdzielczość matrycy

Test rozdzielczości matrycy przeprowadziliśmy z wykorzystaniem obiektywów Voigtlander Apo-Lanthar 65 mm f/2 Aspherical 1:2 Macro oraz Sony FE 24–70 mm f/2.8 GM (na ogniskowej 35 mm). Wartości wyznaczyliśmy tradycyjnie w oparciu o funkcję MTF50, a pomiary wykonaliśmy na plikach RAW, które uprzednio przekonwertowaliśmy bez wyostrzania do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Maksymalne osiągi A7R IV w tej kategorii nieco nas zaskoczyły – niestety in minus. Bezlusterkowiec Sony charakteryzuje się bowiem najwyższą gęstością liniową pikseli sensora spośród rozpatrywanych tu modeli. A mimo to, dla f/4 górą jest Panasonic. Dla pozostałych przysłon, A7R IV też nie błyszczy, wyjątek stanowi f/5.6. Widać zatem, że rekordowa rozdzielczość oferowana przez sensor, niekoniecznie oznacza wybitne osiągi zdolności rozdzielczej. Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje kwestia użytej optyki. Możliwe, że obiektyw Lumix S Pro 50 mm f/1.4 jest po prostu lepszy optycznie od wspomnianego wyżej Voigtlandera.

Sony A7R IV, podobnie jak poprzednik, nie ma filtra antyaliasingowego. Fakt ten ma swoje odzwierciedlenie w wartościach odpowiedzi w częstości Nyquista, które w jego przypadku wynoszą niespełna 30% dla obu składowych. To całkiem spora wartość, jednak nie zauważyliśmy żadnych oznak wyostrzania RAW-ów, o czym świadczą wykresy funkcji MTF oraz przebiegi profilu na granicy czerni i bieli (wygenerowane dla przykładowego pliku RAW) zaprezentowane poniżej.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Jak zwykle w przypadku aparatów pozbawionych filtra antyaliasingowego, warto wziąć pod uwagę zwiększoną podatność na wystąpienie efektu mory. Na zdjęciach tablicy do pomiaru zdolności rozdzielczej da się odnaleźć jej ślady, choć nie jest ona dokuczliwa. To zaleta tak wysokorozdzielczej matrycy.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Pixel Shift Multi Shooting

W odróżnieniu od poprzednika, tryb Pixel Shift Multi Shooting w A7R IV jest w stanie wygenerować obrazy o znacznie wyższej rozdzielczości, niż nominalnie oferuje sensor. Tak naprawdę mamy dwa tryby działania tej funkcji:

  • wykonanie czterech ekspozycji z przesunięciem o 1 sensel. Obraz kompozytowy ma rozdzielczość 9504×6336 pikseli, a zatem tyle samo, co „normalnie”,

Sony A7R IV - Rozdzielczość

  • wykonanie szesnastu ekspozycji z przesunięciem o 0.5 sensela. Obraz kompozytowy ma rozdzielczość 19008×12672 pikseli, czyli ok. 240 Mpix.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Funkcja Pixel Shift Multi Shooting stanowi obejście konieczności interpolacji, bowiem dzięki wielu ekspozycjom każdy piksel zawiera pełne dane kolorów RGB. W dodatku, przy opcji łączenia 16 zdjęć, zyskujemy sporo wyższą rozdzielczość. Aparat nie jest w stanie zapisać finalnego obrazu kompozytowego. Do złożenia go potrzebujemy programu Imaging Edge, przeznaczonego na komputery z Windows lub MacOS.

Należy też przypomnieć, że korzystać z tej funkcji możemy jedynie fotografując statyczne sceny ze statywu – aparat nie posiada żadnej opcji korekty artefaktów, powstających w przypadku obiektów poruszających się lub przy zdjęciach wykonywanych z ręki.

W trybie Pixel Shift Multi Shooting możemy wybrać wartość interwału pomiędzy ujęciami (1, 2, 3, 4, 5, 10, 15 i 30 sekund). Aparat zapisuje na karcie pamięci cztery lub szesnaście plików RAW (format ARW), które następnie możemy połączyć w programie Imaging Edge w jeden plik ARQ. Dopiero ten ostatni możemy wyeksportować jako TIFF lub JPEG. Postanowiliśmy zatem poddać analizie za pomocą Imatesta zarówno pliki składowe ARW, jak i kompozytowe ARQ. W przypadku tych pierwszych, osiągi uśredniliśmy dla odpowiednio czterech (PSMS 4) i szesnastu (PSMS 16) obrazów z jednego ujęcia. Wyniki zgromadziliśmy w poniższej tabelce.

tryb zdj. pojedyncze (średnia) zdj. kompozytowe
PSMS 4 87.1 102.8
PSMS 16 88.4 122.1

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z ok. 18% wzrostem zdolności rozdzielczej, natomiast w drugim – 38%. Wzrost jest zatem wyraźny, choć – jak na plik 240-megapikselowy – nie oszałamiający.

Spójrzmy jeszcze na wykresy wygenerowane w Imateście na podstawie obu plików kompozytowych – złożonych odpowiednio z czterech i szesnastu plików.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Sony A7R IV - Rozdzielczość

W pierwszym przypadku nie widać lokalnych ekstremów na profilach na granicy czerni i bieli, natomiast przebieg funkcji MTF dla składowej poziomej ma dość wyraźne wybrzuszenie. Może zatem zachodzić lekkie wyostrzanie, które naturalnie powoduje wzrost MTF-ów. Z kolei dla opcji PSMS 16 nie widać żadnych oznak uwydatniania obrazu. Spadły natomiast wyraźnie wartości odpowiedzi w częstości Nyquista. To oznacza, że tryb ten niejako symuluje działanie filtra antyaliasingowego.

Zobaczmy jeszcze, z jak wysoką rozdzielczością mamy do czynienia w przypadku trybu PSMS 16. Poniższe wycinki (100%) pochodzą ze zdjęć odpowiednio: w trybie zwykłym, PSMS 4 i PSMS 16.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Oba tryby kompozytowe zapewniają obraz o lepszej szczegółowości i wyrazistości. Można dostrzec także lekką różnicę w kolorystyce. Tak czy inaczej – obrazy robią świetne wrażenie.

Więcej zdjęć (w formacie JPEG, wywołanych w Imaging Edge) można znaleźć w ostatnim rozdziale niniejszego testu.

Do zalet trybu Pixel Shift Multi Shooting – obydwu opcji – możemy również zaliczyć delikatne zmniejszenie efektu mory, co potwierdzają poniższe wycinki.

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Sony A7R IV - Rozdzielczość

Obiektyw Voigtlander Apo-Lanthar 65 mm f/2 Aspherical 1:2 Macro wykorzystywany w testach rozdzielczości udostępniła firma FoxFoto:

Sony A7R IV - Rozdzielczość


Sony A7R IV - Rozdzielczość